Przegląd maszyn

Przyczepy rolnicze. Jaką wybrać? Na co zwrócić uwagę?

Przyczepy rolnicze to jedne z podstawowych maszyn wykorzystywanych w rolnictwie. Jest niezbędna w gospodarstwach o każdym profilu produkcyjnym. Jak wybrać odpowiednią? Na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Przyczepy rolnicze to sprzęt, bez którego nie sposób się obejść, prowadząc gospodarstwo rolne. Jest podstawowym środkiem transportu płodów rolnych, pasz i materiałów do produkcji rolnej. Na rynku jest dostępnych wiele modeli przyczep specjalistycznych i uniwersalnych. Różnią się nie tylko wielkością, ale również przeznaczeniem oraz parametrami technicznymi. Oczywiście, wybierając przyczepę należy dobrać ją właściwie do wielkości oraz profilu prowadzonego gospodarstwa.

Jaką przyczepę rolniczą wybrać?

Jednym z najważniejszych parametrów klasycznej przyczepy burtowej jest jej ładowność, a także powierzchnia i objętość skrzyni ładunkowej. Wielkość przyczepy należy oczywiście dobrać odpowiednio do masy i ilości przewożonych produktów rolnych. W przypadku mniejszych gospodarstw wystarczającym rozwiązaniem może okazać się przyczepa jednoosiowa.

Potrzeby większych gospodarstw zaspokoją natomiast przyczepy dwuosiowe o większej ładowności. Jeśli masa i objętość transportowanych ładunków jest duża, warto rozważyć zakup przyczepy trzyosiowej. Takim środkiem transportu można jednorazowo przewieźć ładunek o masie nawet ponad 20 ton.

Czytaj również: Jakie ciśnienie w oponach ciągnika? Co zrobić, by obniżyć koszty?

Przyczepy jednoosiowe i wieloosiowe

Przyczepy rolnicze można podzielić ze względu na liczbę osi przyczepy. Najprostsze i najlżejsze są przyczepy jednoosiowe. Ich zaletą jest przede wszystkim łatwość manewrowania, a także możliwość holowania przez większość ciągników. Wadą tego typu przyczep jest ich niewielka ładowność i objętość. Ich ładowność nie przekracza z reguły 5 ton. Sprawdzą się więc przede wszystkim w mniejszych gospodarstwach rolnych. 

Bardziej uniwersalne są przyczepy dwuosiowe. Można je podzielić na dwa rodzaje. Najczęściej spotykane i używane są klasyczne przyczepy dwuosiowe z przednią obrotnicą. Coraz większą popularność zdobywają jednak przyczepy typu tandem z osiami umieszczonymi obok siebie.

Zaletą przyczepy rolniczej z podwoziem w układzie tandem jest przede wszystkim łatwość cofania zestawem. Ten atut docenią rolnicy, którzy mają niewielkie doświadczenie w manewrowaniu ciągnikiem z przyczepą.

Kolejną zaletą przyczepy typu tandem jest naturalne dociążenie tylnej osi ciągnika, gdyż część jej ciężaru spoczywa na dyszlu. Takie dodatkowe dociążenie jest korzystne podczas pracy w polu i warunkach mniejszej przyczepności. Wadą jest niekorzystne zachowanie podczas szybszej jazdy szosowej. Przyczepa naciskając na ciągnik może powodować bowiem jego kołysanie na nierównościach. Należy również pamiętać, że podczas manewrów ogumienie przyczepy tandem zużywa się szybciej niż opony przyczepy z obrotnicą.

W dużych gospodarstwa, przy przewozie najcięższych ładunków swoją klasę pokażą przyczepy trzyosiowe. Podobnie jak w przypadku przyczep dwuosiowych produkowane są modele z obrotnicą oraz w układzie tridem, czyli trzech osi obok siebie. Największe przyczepy tego typu charakteryzują się ładownością ponad 20 ton.  

Przyczepy uniwersalne i specjalistyczne

Najpopularniejszym rodzajem przyczep w naszym kraju są uniwersalne przyczepy wywrotki. Praktycznie większość z oferowanych modeli wyposażono w funkcję wywrotu na trzy strony, do tyłu oraz na boki. Ich ładowność sięga najczęściej od 4,5 do 10 ton.

Wśród przyczep specjalistycznych, przeznaczonych do przewozu konkretnych ładunków, najczęściej spotkać można przyczepy skorupowe, objętościowe platformy do przewozu bel. 

Przyczepy rolnicze skorupowe są przeznaczone do przewozu płodów rolnych. Ich charakterystyczną cechą jest duża głębokość ładowni i stałe burty bocznej. Wyposażone są mechanizm wywroty do tyłu. Wśród akcesoriów dodatkowych można spotkać amortyzatory upadku, które chronią np. warzywa przed uszkodzeniami.

Przyczepy rolnicze objętościowe służą natomiast do transportu biomasy, której szybki i sprawny rozładunek umożliwia przenośnik podłogowy. Dzięki swej dużej pojemności znacząco usprawniają transport zielonki lub kiszonki w gospodarstwach o profilu hodowlanym.

Kolejną z popularnych przyczep specjalistycznych jest platforma do przewozu słomy, siana lub sianokiszonki w belach. Przyczepy tego typu występują w dwóch podstawowych wariantach z platformą z ruchomym zabezpieczeniem bocznym lub system demontowalnych kłonic.

Ile kosztują przyczepy rolnicze?

Koszt nowych przeczep jest oczywiście uzależniony od ich wielkości, funkcji, przeznaczenia i wyposażenia. Jednoosiowe przyczepy z jednostronnym wywrotem i ładownością 2 ton są dostępne w cenie poniżej 10 tysięcy złotych. Większe modele to wydatek w granicach 20-30 tysięcy złotych. Pojemniejsze przyczepy dwuosiowe o ładowności 6 ton to wydatek ponad 50 tysięcy złotych. Ceny największych modeli trzyosiowych w wykonaniu standardowym przekraczają poziom 200 000 zł.  

Wybierając odpowiedni model, warto niekiedy rozważyć dopłatę kilku tysięcy złotych, aby podnieść funkcjonalność przyczepy. Dzielone burty, system centralnego ryglowania czy automatyczny zaczep znacznie ułatwią bowiem jej późniejszą eksploatację i rozszerzą możliwości jej wykorzystania.