Kubota w akcji

Jakie ciśnienie w oponach ciągnika? Co zrobić, by obniżyć koszty?

Jakie ciśnienie w oponach ciągnika ustawić, żeby obniżyć koszt eksploatacji? Oto kilka naszych porad. Obniżenie kosztów eksploatacji ciągnika rolniczego jest możliwe na kilka sposobów. Jednym z niedocenianych jest dopasowanie ciśnienia w ogumieniu ciągnika do aktualnie wykonywanych zadań.

Bardzo istotną sprawą jest dopasowanie wielkości i typu opon do użytkowanego ciągnika. Równie ważne jest także ciśnienie, z jakim je pompujemy.

Przede wszystkim nigdy nie należy przekraczać parametrów przewidzianych przez producenta ogumienia. Po pierwsze ze względów bezpieczeństwa – możliwość wystrzału opony podczas jazdy. Po drugie z powodów ekonomicznych. Ogumienie eksploatowane zgodnie z zaleceniami producenta osiągnie większe przebiegi.

Jakie ciśnienie w oponach ciągnika jest najlepsze?

Ciśnienie jest jednym z podstawowych parametrów roboczych ogumienia. Należy je oczywiście dopasować do rodzaju wykonywanej pracy, typu opon i maszyny. Specjaliści przyjmują, że dla większości opon ciśnienie robocze mieści się w granicach od 0,8 do maksymalnie 2 barów, a za średnią wartość uważane jest 1,6 bara. Ciśnienie powinno jednak być dostosowane do aktualnie wykonywanych prac jakie wykonuje traktor.

W przypadku obniżania ciśnienia należy jednak pamiętać, że przy bardzo niskim ciśnieniu prawidłowo pracują tylko opony radialne. Tego typu ogumienie ma bardziej miękkie boki i lepiej się układa na styku z nawierzchnią w porównaniu z oponami diagonalnymi. Opony radialne można rozpoznać po napisie „Radial” lub literze „R” na boku opony.

Czytaj także: Dwa tanie sposoby na dociążanie ciągnika

 

Jakie ciśnienie w oponach ciągnika
Podczas prac polowych ciśnienie w ogumieniu warto obniżyć do poziomu około 0,8 bara. Fot. Kubota

 

Optymalne ciśnienie w oponach podczas prac polowych

Jakie ciśnienie należy utrzymać w oponach ciągnika, aby praca była efektywna i bezpieczna, a maszyna nie oddziaływała negatywnie na glebę? Do prac polowych stosuje się zwykle ciśnienie w granicach 0,8–1,2 bara. Przy czym przyjmuje się, że im ciśnienie niższe, tym lepiej.

Po pierwsze opona ma większą powierzchnię styku z glebą. Tym samym zmniejsza się jej nacisk jednostkowy na powierzchnię.

Po drugie redukujemy uślizg kół, który nie tylko w negatywny sposób wpływa na stan gleby, ale również efektywność wykonywanej pracy. Niepożądany poślizg powoduje też szybsze zużycie ogumienia oraz niepotrzebny wzrost zużycia paliwa.

 

Niskociśnieniowe opony IF i VF mogą pracować w polu z ciśnieniem 0,6 bara. Fot. Bridgestone

 

Zalety opon niskociśnieniowych

Wiodący producenci ogumienia rolniczego oferują opony niskociśnieniowe, które mogą efektywnie i bezpiecznie pracować w polu z ciśnieniem 0,6 bara. Opony IF i VF, oznaczenie można znaleźć na boku opony przed jej rozmiarem, mają bardziej elastyczne ściany boczne niż standardowe opony o tym samym obwodzie.

Opony IF, czyli „Increased Flexion” mogą przenieść do 20% więcej ładunku niż standardowa opona radialna w tym samym rozmiarze i przy tym samym ciśnieniu. Zaś Opony VF, czyli „Very Increased Flexion”, mogą przenieść 40% więcej ładunku.

Oba rodzaje opon minimalizują zagęszczenie gleby, uszkodzenie roślin, powstawanie kolein oraz poprawiają trakcję i jednocześnie zmniejszają zużycie paliwa ciągnika.

 

Jakie ciśnienie w oponach ciągnika?
Podczas szybkich przejazdów drogowych ciśnienie w oponach należy zwiększyć przynajmniej do poziomu 1,5 bara. Fot. Kubota

 

Ciśnienie w oponach ciągnika podczas prac transportowych

Podczas jazdy po drogach ciśnienie w ogumieniu należy oczywiście podnieść. Zawieszane narzędzia mają zazwyczaj znaczną masę. To oczywiście powoduje znaczne obciążenie tylnej osi ciągnika, a tym samym jego tylnych opon. Jazda po drodze odbywa się także z większymi prędkościami. Przy niskim ciśnieniu powodować więc będzie nadmierne nagrzewanie uginających się boków opony. W efekcie doprowadzi to do przedwczesnego zużycia się opony i niebezpieczeństwa jej uszkodzenia.

Jakie ciśnienie w oponach ciągnika wybrać? Ustalając ciśnienie podczas przejazdów szosowych, należy się kierować zalecaniami producenta ogumienia i ciągnika, ale należy przyjąć, że nie powinno one być niższe niż 1,5 bara.

Jeśli ciśnienie nie zostanie prawidłowo ustawione to wzrosną opory toczenia na drodze, a tym samym zużycie opon i jednocześnie zużycie paliwa. Przy zbyt niskim ciśnieniu spada również nośność opony. Dla przykładu – wzrost ciśnienia z 1 do 2 barów jest w stanie zwiększyć nośność opony aż o 50 procent.

Poza tym podczas szybkiej jazdy po drodze niedopompowana opona rolnicza to zagrożenie wypadkiem. Przy większych prędkościach, podczas pokonywania zakrętów, opona może bowiem zsunąć się z obręczy.