Przegląd maszyn

Skrętna oś w przyczepie tandem. Jak działa?

4.7
(3)

Coraz większą popularność zdobywają przyczepy typu tandem z osiami umieszczonymi obok siebie. Zaawansowane modele przyczep tandem są wyposażone w oś skrętną. Jak więc działa skrętna oś w przyczepie tandem? Odpowiadamy ze szczegółami.

Coraz częściej rolnicy kupując przyczepę wybierają modele z podwoziem typu tandem. Przyczepy tego typu mają w swojej ofercie najbardziej znani producenci. Jakie są zalety przyczepy tandem? Po pierwsze, łatwość cofania zestawem. Ten atut docenią przede wszystkim rolnicy, którzy mają niewielkie doświadczenie w manewrowaniu ciągnikiem z przyczepą. Po drugie przyczepy z podwoziem tandem w sposób naturalny dociążają tylną oś ciągnika. Takie dociążenie jest bardzo korzystne podczas jazdy po podłożu o zmniejszonej przyczepności.

Wadą przyczep tandem jest gorsze zachowanie podczas jazdy szosowej oraz szybsze zużycie ogumienia niż w przypadku klasycznej dwuosiowej przyczepy z obrotnicą. Jak uniknąć szybszego zużycie opon w przyczepie tandem? Można wybrać model ze skrętną osią. Tego typu rozwiązanie jest droższe w zakupie, ale w dłuższym okresie pozwala obniżyć koszty eksploatacji przyczepy.

Zalety osi skrętnej w przyczepie tandem

Zalet rozwiązania z osią skrętną jest kilka. Przede wszystkim przyczepa tandem ze skrętną osią precyzyjniej podąża za ciągnikiem. Cały zestaw ma także mniejszy promień skrętu. W efekcie łatwiej więc nim manewrować, szczególnie w miejscach o ograniczonej przestrzeni.

Oś skrętna zmniejsza także koszt eksploatacji. Rozwiązanie takie redukuje bowiem siły występujące między oponą i nawierzchnią. W efekcie zużycie bieżnika opon jest mniejsze niż w przyczepach tandem bez tego typu udogodnienia. Oś skrętna w przyczepie tandem zmniejsza również siły przenoszone na ramę przyczepy, a także niekorzystne naprężenia w jej układzie jezdnym. Dodatkowym zyskiem jest też mniejszy destrukcyjny wpływ na podłoże.

Czytaj również: Ile kosztuje ubezpieczenie ciągnika? Koszt OC ciągnika i przyczepy

Bierna oś skrętna

Najprostszym rozwiązaniem stosowanym w naczepach oraz przyczepach rolniczych są osie bierne. Inaczej nazywa się je także nadążnymi. Skręt kół przyczepy następuje w tym przypadku na skutek działania siły powstającej na styku kół i nawierzchni. Kąt skrętu kół przyczepy wynosi najczęściej kilkanaście stopni i jest uzależniony od promienia skrętu.

Istotnym elementem w przyczepie z osią bierną jest blokada skrętu, która utrzymuje obie osie w jednej linii. Blokada jest wykorzystywana podczas jazdy do tyłu i uniemożliwia skręt kół, który w tym przypadku utrudni wykonanie manewru cofania.

Oś ze skrętem wymuszonym

Producenci stosują dwa podstawowe systemy sterowania osi ze skrętem wymuszonym. W układach hydraulicznych siłownik umieszczony pomiędzy ciągnikiem i przyczepą steruje siłownikiem zamontowanym przy osi. Kat wychylenia jej kół jest zależny od promienia skrętu ciągnika.

W układach sterowanych elektronicznie koła osi przyczepy są wychylane proporcjonalnie do kąta złamania jej dyszla, a także prędkości jazdy. Zamontowany na dyszlu czujnik podaje sygnał do siłowników hydraulicznych, które następnie skręcają koła. Systemy sterowane elektronicznej zapewniają większą precyzję działania, a tym samym lepszą zwrotność i wyższy poziom bezpieczeństwa.

Renomowani producenci oferują w swoich przyczepach również opcjonalne systemy sterowania obsługiwane za pomocą terminali ISOBUS.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 4.7 / 5. Liczba głosów 3

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Zobacz podobne

Oryginalne oleje silnikowe Kubota