Przegląd maszyn

Pięć atutów ciągnika Kubota M6001 Utility

5
(2)

Najnowszy traktor Kubota M6001 Utility jest dostępny z dwoma rozstawami osi, dwoma typami silników i w pięciu poziomach mocy. Sprawdzi się na każdym polu. Można go idealnie skonfigurować pod potrzeby i możliwości finansowe gospodarstwa.

Jeśli jesteś przywiązany do japońskiej niezawodności i trwałości, ale ciągnik Kubota serii M5 jest dla ciebie za mały, a M7 zbyt duży, to już nie musisz szukać kompromisów. Kubota oferuje bowiem nowy model ciągnika rolniczego w segmencie mocy silnika od 100 do 150 koni mechanicznych.

Silnik z turbospężarką i intercoolerem

Pod maską najnowszego ciągnika marki Kubota znajdziemy jeden z dwóch typów silników. Maszyny z rozstawem osi 2440 mm dostępne są z 4-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności skokowej 3,8 litra. Dzięki wsparciu turbosprężarki i intercoolera osiąga moc 104 lub 111 KM. Oferuje także 346 lub 379 Nm momentu obrotowego.

Natomiast do napędu traktorów M6-121 U, M6-131 U oraz M6141 U (rozstaw osi 2685 mm) służy silnik dobrze znany z większych modeli traktorów Kubota. To sprawdzona, niezawodna i trwała jednostka o pojemności 6,1 l. Czterocylindrowy motor rozwija moc 123, 133 lub 143 KM i dysponuje 503, 544 lub 566 Nm momentu obrotowego.

Oczywiście obie jednostki napędowe spełniają rygorystyczną normę emisji spalin Stage 5. Konstruktorzy uzyskali ten świetny rezultat dzięki zastosowaniu szeregu nowoczesnych rozwiązań. Pakiet obejmuje – po pierwsze wtrysk typu common rail, po drugie katalizator utleniający DOC i po trzecie układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR.

Rzecz jasna, że integralną częścią układu wydechowego jest także filtr cząstek stałych DPF. Kubota wydłużyła jednak interwały serwisowe tego układu. W mniejszym silniku filtr DPF wymaga serwisu po 6000 godzin. W większym filtr należy serwisować po 8000 godzin pracy.

 

Kubota M6001 Utility
Seria Kubota M6001 Utility to 5 modeli traktorów o mocy silnika od 104 do 143 KM. Fot. Kubota

 

Traktor Kubota M6001 Utility z systemem Work Cruise

Maksymalny moment obrotowy oba silniki osiągają już przy 1500 obr./min. Co ważniejsze, jego lwia część (około 90 procent) jest dostępna już przy 1000 obr./min. Płaska krzywa przebiegu momentu obrotowego jest gwarancją ich efektywności. Krótko mówiąc osiągają wysoką wydajność przy niskich obrotach i tym samym niskim zużyciu paliwa.

Silniki Kubota są dostępne z systemem Work Cruise. Służy on utrzymaniu stałej prędkości obrotowej silnika w momencie wzrostu jego obciążenia. Work Cruise jest szczególnie przydatny, gdy wymagane jest precyzyjne utrzymanie obrotów WOM i stałej prędkości jazdy.

Operator ciągnika Kubota M6001 Utility może również korzystać z możliwości programowanie prędkości obrotowej silnika oraz jej ogranicznika. W pamięci maszyny można zapisać dwie prędkości robocze. To oszczędność czasu. Zadany poziom obrotów można bowiem osiągnąć natychmiast bez potrzeby regulowania ich przepustnicą. Ogranicznik prędkości obrotowej pozwala natomiast uniknąć niebezpieczeństwa osiągnięcie nadmiernej prędkości z załączonym WOM. Zapobiegnie również niepotrzebnemu „wkręcaniu” silnika na wysokie obroty. W efekcie pomaga utrzymać optymalne zużycie paliwa i zwiększa trwałość jednostki napędowej.

 

Dźwigni zmiany zakresów pracy
W ciągniku Kubota serii M6001 Utility przyciski zmiany biegów znajdują się na dźwigni zmiany zakresów pracy przekładni Intelli-Shift. Fot. Kubota

 

Kubota z przekładnią Intelli-Shift

Moc silnika traktorów Kubota M6001 Utility trafia na 4 koła za pośrednictwem przekładni typu Powershift. Ta przyjazna operatorowi skrzynia ma 8 biegów i trzy zakresy pracy. Dzięki temu w standardowej wersji operator dysponuje 24 biegami do przodu. Rzecz jasna liczba biegów wstecznych w przekładni Intelli-Shift jest identyczna.

Należy pamiętać, że są jednak rodzaje prac – choćby zbiór warzyw lub sadzenie roślin, które wymagają regularnej jazdy z niską prędkością. W tym przypadku nieodzownym wyposażeniem okazuje się opcjonalny reduktor biegów pełzających. Dzięki niemu liczbę przełożeń skrzyni można zwiększyć do 32.

Konstrukcja przekładni typu PowerShift umożliwia zmianę biegów pod obciążeniem. Takie rozwiązanie zapobiega niekorzystnej utracie prędkości podczas ciężkich prac polowych. Dzięki temu można uzyskać maksymalną wydajność w każdych warunkach terenowych.

 

Kubota M6001 Utility
Kubota serii M6001 Utility z asystentem układu 4×4 automatycznie odłącza napęd kół przednich po przekroczeniu prędkości 20 km/h. Fot. Kubota

 

Kubota z automatycznym napędem 4×4

Seryjnym wyposażeniem ciągników Kubota serii M6001 Utility jest układ napędowy 4×4 z trybem automatycznym. Po jego aktywowaniu i przekroczeniu prędkości 20 km/h Kubota samoczynnie przechodzi z napędu 4WD na 2WD. Powrót do trybu 4WD następuje po spadku prędkości poniżej 17 km/h i przy każdym hamowaniu. Po pierwsze elektroniczny asystent napędu pozwala zmniejszyć koszty dzięki ograniczeniu zużycia opon i paliwa. Po drugie zwiększa bezpieczeństwo poprawiając skuteczność hamowania.

Kubota serii M6001 Utility to ciągnik z blokadą mechanizmu różnicowego. Elektrohydraulicznie można w nim zablokować mechanizmy różnicowe przedniej oraz tylnej osi. W ten sposób w trudnych warunkach poprawia się trakcja podczas jazdy na wprost. W efekcie rośnie wydajność pracy ciągnika i spada koszt jego eksploatacji. Buksujące koła to przecież nieefektywnie zużyte paliwo.

 

Konsola w kabinie M6001 Utility
Najważniejsze elementy sterowania ciągnikiem znajdują się na konsoli z prawej strony kabiny oraz zintegrowanym z fotelem podłokietniku. Fot. Kubota

 

Komfort w standardzie Kubota M6001 Utility

Kabina Kuboty serii M6001 Utility jest konstrukcję czterosłupkową. Dzięki takiemu rozwiązaniu operator ma niczym niezakłóconą widoczność we wszystkich kierunkach. W efekcie bez problemu może więc obserwować obszary robocze z każdej strony ciągnika.

Wejście i zajęcie miejsca w przestronnej kabinie ułatwiają szeroko otwierające się drzwi. Dla wygody użytkowników są umieszczone z obu stron ciągnika. Wewnątrz czeka niezwykle wygodny fotel ze zintegrowanym podłokietnikiem. Został pokryty przyjemną w dotyku tkaniną. Jego pneumatyczna amortyzacja minimalizuje zmęczenie podczas długiej pracy. Dodatkowo dobranie najbardziej wygodnej pozycji ułatwia kierownica o regulowanej wysokości i kącie pochylenia.

O komfort termiczny dba standardowa klimatyzacja i wydajne ogrzewanie z czytelnym oraz łatwym w obsłudze panelem sterowania. Seryjnym wyposażeniem tego modelu ciągnika Kubota jest także otwierane okno dachowe. W związku z tym operator bez problemu może obserwować ładowacz czołowy w jego najwyższym położeniu.

Jakość gwarantowana

Rzecz jasna ciągnik Kubota serii M6001 Utility, podobnie jak inne modele japońskiej firmy, może być objęty dodatkową gwarancją Kubota Care. Dzięki niej traktor jest chroniony ponadstandardową gwarancją producenta nawet do 5 lat lub 5000 godzin pracy. Krótko mówiąc dzięki Kubota Care można wyeliminować ryzyko nieoczekiwanych wydatków.

Więcej na temat tego ciągnika znajdziesz na stronie oficjalnej stronie marki Kubota.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 5 / 5. Liczba głosów 2

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Zobacz podobne

Oryginalne oleje silnikowe Kubota