Jaki ciągnik wybrać: 4-cylindrowy czy 6-cylindrowy?
Silniki 4-cylindrowe i 6-cylindrowe w ciągnikach rolniczych mają różną charakterystykę. Warto rozważyć to przy wyborze odpowiedniego ciągnika do konkretnych zastosowań. Silnik 4-cylindrowy ma kilka atutów w porównaniu do silnika 6-cylindrowego. Więc jeśli zastanawiasz się jaki ciągnik wybrać, przeczytaj nasz artykuł.
Znany konstruktor i producent samochodów Adam Opel mówił, że nic nie zastąpi silnika dużej pojemności. Można go ewentualnie zastąpić tylko silnikiem jeszcze większej pojemności. Jednak czy na pewno? Silnik o dużej pojemności i tylko czterech cylindrach spotkamy w ciągnikach Kubota serii M7003, M6002 oraz M6001 Utility. To mocne i wydajne maszyny, które imponują swoimi możliwościami. Co warto o nich wiedzieć?
Spis treści
Jaki ciągnik wybrać: 4-cylindrowy czy 6-cylindrowy?
Silnik wysokoprężny montowany między innymi w traktorach Kubota serii M7003 jest największym na świecie produkowanym seryjnie 4-cylindrowym rzędowym silnikiem Diesla w ciągnikach rolniczych. To nowoczesna bardzo wydajna 6,1-litrowa jednostka, który jest własną konstrukcją Kubota i osiąga następującą moc nominalną: 130 KM w Kubota M7-133, 150 KM w Kubota M7-153, a także 170 KM w modelu Kubota M7-173.
Moc nominalna to nie wszystko. Silnik może pracować z podwyższoną mocą – nawet o 20 KM – dzięki funkcji PowerBoost. Zgodnie z zasadą, że nic nie zastąpi dużej pojemności, moc w silniku czerpana jest jednak przede wszystkim z ogromniej pojemności skokowej. Traktor nie jest więc wysilony, a to gwarancja nie tylko długowieczności, ale przede wszystkim niezawodności. Niewysilony silnik wysokoprężny o mocy od 130 do 170 KM jest bowiem nie do zniszczenia. Jest niesamowicie trwały i niezawodny. Przy zgodnej z zaleceniami producenta eksploatacji będzie służył przez długie lata.
Dlaczego warto wybrać silnik 4-cylindrowy w ciągniku rolniczym?
Silniki 4-cylindrowe są zazwyczaj bardziej ekonomiczne w kwestii zużycia paliwa niż ich 6-cylindrowe odpowiedniki. Z mniejszą liczbą cylindrów i niższą masą, silniki 4-cylindrowe są bardziej efektywne pod względem zużycia paliwa, co przekłada się na niższe koszty codziennej eksploatacji. Dzięki swojej konstrukcji, zapewniają efektywną pracę przy niższym zużyciu paliwa, co przekłada się na mniejsze koszty eksploatacji. Jest to szczególnie ważne w przypadku długotrwałych prac polowych, gdzie efektywne wykorzystanie paliwa może znacząco wpłynąć na rentowność gospodarstwa.
– Szczególnie przy lżejszych pracach polowych widoczna jest zaleta ciągnika z silnikiem 4-cylindrowym, który potrafi istotnie zredukować spalania. A to jest niezwykle istotne w obecnym czasie, gdy koszt paliwa jest decydujący dla opłacalności produkcji – wyjaśnia Piotr Chorąży, kierownik Punktu Sprzedaży ALDO w Ełku.
Silniki 4-cylindrowe są także zazwyczaj lżejsze i mają bardziej kompaktowe wymiary niż silniki 6-cylindrowe o zbliżonej mocy. Ta cecha może być korzystna w przypadku ciągników, gdzie ograniczona przestrzeń pracy lub mniejsza masa ciągnika są istotne. Zatem jeśli zastanawiasz się, jaki ciągnik wybrać, weź pod uwagę także ten parametr.
Silnik 4-cylindrowy, dzięki mniejszej długości, pozwala także na zmniejszenie rozstawu osi ciągnika. W efekcie wymiary, a szczególnie długość maszyny jest mniejsza, a tym samym także zwiększa się jej zwrotność.
Silnik 4-cylindrowy jest tańszy w zakupie i serwisowaniu
Silniki 4-cylindrowe są najczęściej tańsze w zakupie niż silniki 6-cylindrowe. Ich konstrukcja jest mniej skomplikowana, a tym samy koszt produkcji niższy. To przekłada się na cenę ciągnika dla klienta. Więc jeśli zastanawiasz się, jaki ciągnik wybrać, weź pod uwagę także ten aspekt finansowy.
Silniki czterocylindrowe są również stosunkowo proste w konstrukcji i obsłudze, co sprawia, że są łatwe w konserwacji i naprawach. W przypadku awarii lub serwisowania silnika, koszty napraw są niższe dla silników 4-cylindrowych niż silników Diesla o 6 cylindrach. Warto wspomnieć choćby o liczbie części w silniku. Przykładem może być na przykład liczba zaworów. W silniku 4 cylindrowym, w technice 4 zaworów na cylinder, będzie ich 16. W silniku 6-cylindrowym ich liczba, w naturalny sposób, wzrasta do 24. Podobnie jest w przypadku pierścieni cylindrów.
Silniki 4-cylindrowe są także prostsze w obsłudze i konserwacji niż silniki 6-cylindrowe. Mniejsza liczba cylindrów oznacza mniej elementów, które wymagają uwagi i konserwacji. To może przekładać się na łatwiejsze i bardziej korzystne cenowo czynności serwisowe.