Części zamienne

Układ hydrauliczny w ciągniku. Jak o niego dbać?

5
(2)

Układ hydrauliczny w ciągniku to kluczowy element. Prawidłowa konserwacja tego układu jest istotna dla jego niezawodnej pracy oraz trwałości ciągnika. Poniżej kilka wskazówek, jak dbać o układ hydrauliczny w ciągniku rolniczym.

Nowoczesne maszyny rolnicze mają coraz większe wymagania odnośnie układu hydraulicznego ciągnika. Hydraulika w nowoczesnym ciągniku rolniczym odpowiada bowiem za wykonywanie różnorodnych zadań. Dzięki układowi hydraulicznemu możliwe jest podnoszenie i opuszczanie narzędzi, sterowanie układem kierowniczym czy napędzanie implementów. Dlatego niezwykle istotnym elementem jest regularna jego obsługa i kontrola.

Regularna kontrola i konserwacja układu hydraulicznego

Zgodnie z zaleceniami producenta kontrola stanu układu hydraulicznego w ciągniku to część zakresu czynności podczas obsługi codziennej ciągnika. Nowoczesne maszyny mają coraz większe wymagania odnośnie układu hydraulicznego ciągnika. Przede wszystkim należy sprawdzić poziomu oleju w przekładni. Zbyt niski poziom oleju w przekładni może w konsekwencji doprowadzić do jej uszkodzenia i kosztownej naprawy. Poza tym obniża także wydajność pracy z maszynami towarzyszącymi.

Wszystkie ciągniki rolnicze Kubota są wyposażone w ociekacze oleju hydraulicznego. Zapobiegają one przedostawaniu się oleju do środowiska naturalnego. Dlatego też istotnym elementem obsługi codziennej jest opróżnienie zbiornika ociekaczy oleju hydraulicznego. Podczas obsługi należy także sprawdzić szczelność przewodów i połączeń układu. Pozwoli to odpowiednio wcześniej wykryć ewentualne nieszczelności.

Czytaj także: Oryginalne części zamienne Kubota. To trzeba wiedzieć

Regularna wymiana oleju hydraulicznego

Terminowa wymiana oleju hydraulicznego to podstawa prawidłowej pielęgnacji układu hydraulicznego w ciągniku. Olej ten ma bowiem kluczowe znaczenie dla działania układu. Utrzymanie odpowiedniej jakości i właściwości oleju przekłada się na efektywność i niezawodność układu. Dlatego też niezwykle ważne jest regularne monitorowanie jego stanu i wymiana zgodnie z zaleceniami producenta. W przypadku konieczności uzupełnienia poziomu oleju należy pamiętać, że dolewamy olej zalecany przez producenta i taki sam olej, jaki jest w układzie. Nie wolno mieszać różnych rodzajów i typów olejów. Grozi to bowiem awarią i uszkodzeniem podzespołów ciągnika. W momencie wymiany oleju koniecznie należy wymienić również filtr oleju. Niedrożny filtr może prowadzić do uszkodzenia pompy hydraulicznej oraz innych elementów układu.

Czytaj także: Układ paliwowy ciągnika rolniczego. 4 porady, jak o niego dbać?

Dlaczego warto wymienić olej w serwisie Kubota?

Wymiana oleju to ważna część ochrony układu hydraulicznego w ciągniku. Nie jest to czynność skomplikowana. Ale warto ją zlecić autoryzowanym serwisom Kubota. Stosują one bowiem tylko oryginalne oleje i filtry z logo Kubota. Ponadto współpracują z firmami, które zajmują się profesjonalną utylizacją zużytych materiałów eksploatacyjnych. Tym samym chronią środowisko naturalne.

– Wymiana oleju w autoryzowanym serwisie Kubota to także szansa na pełną diagnostykę układu. Dzięki dostępowi do dokumentacji producenta i specjalistycznym narzędziom pomiarowym, serwis może np. sprawdzić ciśnienie oleju pomiędzy sprzęgłami, jego przepływ lub wydatek pompy. Tych parametrów użytkownik nie jest w stanie zmierzyć samodzielnie – informuje Piotr Makowski, szef serwisu Kubota w Punkcie Sprzedaży ALDO w Ełku.

Ciśnienie w układzie jest bardzo istotnym parametrem. Jest dokładnie ustalone przez inżynierów, którzy zaprojektowali maszynę. Jeśli układ będzie pracował ze zmienionym ciśnieniem spowoduje to przegrzanie oleju i pompy. W konsekwencji grozi to awarią układu.

Czytaj także: Jak dbać o ciągnik, żeby długo służył?

Olej hydrauliczno-przekładniowy Kubota

Jeżeli skrzynia biegów ma wspólny obiegu z hydrauliką nie wolno używać oleju przekładniowego lub hydraulicznego. W takim przypadku stosujemy wyłącznie oleje hydrauliczno- przekładniowe, a więc Kubota Super UDT oraz Kubota UDT.

Olej Kubota Super UDT przeznaczono między innymi do przekładni ze sprzęgłami i hamulcami typu mokrego, przekładni HST, układów hydraulicznych oraz układów wspomagania kierownicy ciągników Kubota.

Olej Kubota UDT przeznaczono do przekładni automatycznych oraz HST, a także konwerterów momentu obrotowego. Jest również dedykowany przekładni ZF stosowanej w ciągnikach rolniczych serii M7. Olej Kubota UDT jest też odpowiedni do stosowania w hydraulice siłowej, układach wspomagania kierownicy i wałkach odbioru mocy z mokrymi sprzęgłami.

Oba oleje Kubota zachowują doskonałe właściwości również w niskich temperaturach. Zapewniają także najlepszą ochrona elementów przekładni i układów hydraulicznych. Skutecznie chronią układ hydrauliczny w ciągniku, a także jego elementy przed przedwczesnym zużyciem i nie absorbują wody.

Olej hydrauliczny Kubota HV

To wysokiej klasy olej zalecany do wszystkich układów hydraulicznych pracujących w wysokich temperaturach i wysokich ciśnieniach, np. powyżej 200 bar. Szczególnie odpowiedni do maszyn pracujących na zewnątrz lub przy bardzo dużych wahaniach temperatur. Skutecznie chroni układy hydrauliczne przed nadmiernie szybkim zużyciem.

Skutki przeciążenia układu hydraulicznego

W trosce układ hydrauliczny w ciągniku nie należy go przeciążać. Podnoszenie zbyt ciężkich maszyn, a także praca z nadmiernym obciążeniem grożą przegrzaniem pompy i oleju. Skutkiem będzie szybsze zużycie części układu hydraulicznego lub w najgorszym przypadku kosztowna awaria.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 5 / 5. Liczba głosów 2

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Zobacz podobne

Oryginalne oleje silnikowe Kubota