Części do ciągników

Układ paliwowy ciągnika rolniczego. 4 porady, jak o niego dbać?

3
(2)

Układ paliwowy ciągnika jest niezwykle ważnym podzespołem każdego ciągnika rolniczego. Odpowiednia pielęgnacja i regularna konserwacja układu paliwowego są kluczowe dla zapewnienia wydajności, niezawodności, a także trwałości maszyny.

Fundamentem dbałości o układ paliwowy ciągnika jest jego konserwacja i regularne przeglądy. Przede wszystkim należy przestrzegać zaleceń producenta ciągnika.

Istotna jest obsługa codzienna, a także planowo przeprowadzane przeglądy okresowe. W trakcie przeglądów należy sprawdzić wszystkie elementy układu paliwowego: filtry, przewody, zbiornik paliwa, a także układ wtryskowy. Oczywiście należy regularnie wymieniać filtry paliwa i terminowo przeprowadzać czyszczenie lub wymianę elementów, które się zużywają.

Paliwo wysokiej jakości chroni układ paliwowy

Używanie paliwa jak najwyższej jakości jest niezwykle ważne dla utrzymania optymalnej pracy układu paliwowego i tym samym silnika. Zawsze należy tankować na stacjach benzynowych, które gwarantują paliwo wolne od zanieczyszczeń i wody. Jakościowe paliwo chroni układ paliwowy ciągnika.

Nie warto oszczędzać na jakości paliwa, gdyż złej jakości paliwo może prowadzić do poważnych problemów z silnikiem i układem paliwowym. W przypadku korzystania z dostawców hurtowych należy zawsze poprosić o świadectwo jakości paliwa. W dokumencie zawarte są bowiem istotne informacje o oleju napędowym, m.in: data produkcji, liczba cetanowa, skład, klasa ekologiczna i inne.

Paliwo ze sprawdzonego źródła ma właściwości ochronne oraz odpowiednią jakość (nie zawiera siarki, wody oraz zanieczyszczeń).

Czytaj także: Obsługa ciągnika w czasie żniw. Jak dbać, by pracował wydajnie?

Czytaj także: Jak dbać o ciągnik, żeby długo służył?

Odpowiednie przechowywanie paliwa

Olej napędowy ma kilkuletni okres przydatności. Ważne jest jednak, żeby odpowiednio przechowywać paliwo.

Należy przechowywać paliwo w odpowiednich, szczelnych zbiornikach, z dala od źródeł ciepła i promieni słonecznych. W przypadku, gdy ciągnik nie będzie używany przez dłuższy czas, jego zbiornik powinien był napełniony w 100 procentach. W przeciwnym przypadku para wodna w zbiorniku będzie się skraplać, a powstała z niej woda zanieczyści paliwo. Takie działanie powinno ochronić układ paliwowy ciągnika.

Woda w oleju paliwowym to realne niebezpieczeństwo uszkodzenia układu wtryskowego.

– Podczas codziennej obsługi ciągnika rolniczego należy zawsze kontrolować separatory wody w układzie paliwowym. W przypadku, gdy znajdzie się w nim woda, natychmiast należy ją usunąć. Przedostanie się wody do układu wtryskowego może bowiem doprowadzić do jego uszkodzenia, a to będzie skutkować kosztowną naprawą ciągnika – wyjaśnia Wacław Karcz, przedstawiciel Kubota Polska.

Układ paliwowy i filtry paliwa

Zanieczyszczenia, takie jak kurz, błoto czy woda, mogą uszkodzić układ paliwowy oraz silnik. Po pierwsze miejsce tankowania powinno być więc czyste. Należy także zachować ostrożność i upewnić się, że przy tankowaniu do zbiornika nie dostaną się żadne obce substancje. Po drugie należy dbać o czystość filtrów paliwa.

Filtry paliwa odgrywają kluczową rolę w oczyszczaniu paliwa przed dostaniem się do silnika. Regularnie trzeba sprawdzać i wymieniać filtry paliwa zgodnie z zaleceniami producenta. Istotnym jest także stosowanie oryginalnych filtrów paliwa Kubota. Są one bowiem idealnie dopasowane do charakterystyki układu paliwowego konkretnego modelu ciągnika.

Układ paliwowy ciągnika. Wtrysk common rail

Wtrysk common rail, który jest stosowany w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych Kubota, to niezwykle precyzyjny układ. Jego obsługę należy więc powierzyć autoryzowanemu serwisowi Kubota. Autoryzowany serwis Kubota posiada bowiem odpowiednie wyposażenie i urządzenia pomiarowe, które pozwalają na sprawdzenie jego prawidłowego działania. Co więcej, autoryzowany serwis ma także możliwość ultradźwiękowego czyszczenia jego części.

Autoryzowany serwis Kubota szybko zdiagnozuje także wszelkie nieprawidłowości w pracy ciągnika, takie jak trudności w rozruchu, szarpanie, spadek mocy lub wzrost zużycia paliwa. Sygnałów tych nie wolno ignorować.

Problemy z układem paliwowym i silnikiem mogą się powiększać. Jeśli zostaną zlekceważone mogą skutkować kosztownymi naprawami. Wcześniej zdiagnozowane i rozwiązane ograniczą ewentualne koszty.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 3 / 5. Liczba głosów 2

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Zobacz podobne

Oryginalne oleje silnikowe Kubota