Przegląd maszyn

Przekładnia KVT i HST w ciągnikach rolniczych. Co trzeba wiedzieć?

5
(2)

Ciągniki rolnicze oraz maszyny komunalne Kubota są wyposażone w nowoczesne przekładnie KVT i HST. Jakie są zalety i wady przekładni bezstopniowej. Czy przekładnia hydrostatyczna sprawdza się w ciągniku rolniczym?

Każdy ciągnik rolniczy do efektywnej pracy wymaga sprawnie działającej przekładni. To ona jest właśnie odpowiedzialna za maksymalne wykorzystanie osiągów silnika i jak najbardziej skuteczne przeniesienie jego momentu obrotowego na koła maszyny.

Ciągniki rolnicze i maszyny komunalne Kubota są dostępne różnymi typami przekładni. Prócz stopniowanych przekładni mechanicznych oraz automatycznych wyposaża się także w przekładnie bezstopniowe oraz napęd hydrostatyczny. Dziś zajmiemy się nowoczesnymi przekładniami KVT i HST.

Skrzynia biegów Kubota KVT

KVT (Kubota Variable Transmission) to bezstopniowa przekładnia, która jako rozwiązanie techniczne pojawia się powszechnie pod nazwą CVT (Continously Variable Transmission). Konstrukcja CVT narodziła się pod koniec lat 50. i zadebiutowała w samochodach osobowych w drugiej połowie lat 60. XX wieku. W ostatnich latach przekładnie CVT przebojem wchodzą do ciągników rolniczych.

Budowa przekładni CVT jest stosunkowo prosta. Składa się ona z pary połączonych ze sobą kół stożkowych. Elementem, który je łączy jest łańcuch lub pas. W zależności od producenta będzie wykonany z metalu lub innych materiałów. Podczas pracy silnika koła przesuwają względem siebie. Pas pracuje więc na różnej części stożka, a więc na zmieniającej się jego średnicy roboczej. W efekcie zmienia się prędkość ciągnika i moment napędowy przekazywany na jego koła.

Cechą charakterystyczną przekładni KVT jest nieskończona liczba przełożeń, jakie może wygenerować. Dzięki temu napęd jest przekazywany po pierwsze w sposób niezwykle płynny. Po drugie nie ma nawet najmniejszych przerw w przenoszeniu momentu obrotowego. Przekładnia KVT umożliwia uzyskanie optymalnych osiągów ciągnika niezależnie od warunków jego pracy. Umożliwia też zmianę przełożenia, aby silnik mógł jak najlepiej dostosować parametry pracy do aktualnych warunków. Przekładnia KVT pozwala osiągnąć maksymalną wydajność ciągnika i jednocześnie zminimalizować też zużycie paliwa.

Przekładnia bezstopniowa KVT jest dostępna w ciągnikach Kubota serii M7003. Przekładnię tego typu posiadają najmocniejsze modele tej serii, a więc Kubota M7-153 Premium KVT oraz M7-173 Premium KVT. W obu modelach przekładnia ma dwa podstawowe tryby jazdy – polowy (maks. 20 km/h) oraz transportowy o prędkości maksymalnej 50 km/h. W obu jest też dostępny tempomat, który umożliwia zaprogramowanie dwóch prędkości jazdy do przodu i dwóch do tyłu.

Zalety i wady przekładni bezstopniowej

Najważniejszą zaletą jest płynność pracy przekładni KVT. Brak przerw w przekazywaniu napędu umożliwia także najbardziej efektywne przekazanie momentu obrotowego na koła ciągnika. KVT zapewnia także wysoki komfort pracy operatora. Elektronika sterująca KVT zwalnia go bowiem z konieczności doboru przełożeń do aktualnego obciążenia ciągnika.

Czytaj również: Rodzaje skrzyń biegów w ciągnikach. Co trzeba wiedzieć?

 

Przekładnia KVT i HST.
Fot. Kubota

 

Przekładnia HST w ciągniku Kubota

W maszynach komunalnych oraz ciągnikach kompaktowych Kubota spotkamy przekładnię hydrostatyczną określaną skrótem HST. Najbardziej charakterystyczną cechą napędu HST jest brak mechanicznego połączenia z silnikiem. Przekładnia skład się z dwóch podstawowych elementów – pompy oraz silnika hydraulicznego. Pomiędzy nimi krąży pod ciśnieniem olej hydrauliczny, który jest czynnikiem przenoszącym energię. Zmiana prędkości oraz kierunku jazdy jest w przekładni HST efektem zmiany wydatku pompy oraz zmiany kierunku przepływu oleju.

W przekładni hydrostatycznej pompa i silnik hydrauliczny mogą być zainstalowane nawet w znacznej odległości od siebie. Połączone są wówczas przewodami hydraulicznymi.

Napęd HST jest dostępny w profesjonalnych kosiarkach do trawy Kubota oraz wybranych modelach miniciągnikach Kubota serii B2. Przekładnię tego typu posiada też ciągnik kompaktowy Kubota L1-452 HDW oraz wszystkie modele ciągników Kubota serii LX. Z przekładni hydrostatycznej o zmiennej geometrii VHT-X korzysta także uniwersalny pojazd wielozadaniowy Kubota RTV X-1110

Zalety i wady przekładni HST

Najważniejszą zaletą przekładni HST jest w komfort pracy operatora. Przekładnia hydrostatyczna zapewnia zarówno bardzo płynny i delikatny rozbieg maszyny, ale także wysoki moment obrotowy dostępny już przy niskich obrotach silnika. Podczas hamowanie pozwala też częściowo odzyskiwać energię, a tym samym zmniejsza zużycie hamulców. Przekładnia HST jest również bardzo odporna na przeciążenia i charakteryzuje się trwałością.

Wadą przekładni hydrostatycznej jest sprawność niższa niż w przypadku przekładni mechanicznych. Przekładnie HST są także wrażliwe na jakość i temperaturę oleju. Mają też ograniczone możliwości przenoszenia momentu, stąd też nie stosuje się ich w ciągnikach o większej mocy. Najczęściej montuje się je w maszynach komunalnych i ciągnikach kompaktowych.

Przekładnia KVT i HST – Olej do skrzyni biegów Kubota

Niezależnie od typu przekładni niezwykle istotny jest dobór oleju o zalecanych przez producenta parametrach. W przekładniach mechanicznych i HST należy stosować olej przekładniowy Kubota UDT. Do wszystkich typów przekładni, w tym również automatycznych, zaleca się olej Kubota UDT.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 5 / 5. Liczba głosów 2

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Zobacz podobne