Przegląd maszyn

Rodzaje skrzyń biegów w ciągnikach. Co trzeba wiedzieć?

5
(4)

Jakie rodzaje skrzyń biegów znajdziemy w ciągnikach rolniczych i maszynach kompaktowych Kubota? Jakie są zalety i wady mechanicznych skrzyń biegów, a jakie przekładni automatycznych w ciągnikach rolniczych?

Wydajne i oszczędne silniki Kubota to urządzenia powszechnie znane ze swej niezawodności i trwałości. Jednak nawet najlepszy silnik w ciągniku rolniczym to tylko połowa sukcesu. Do efektywnej pracy ciągnika, a także maksymalnego wykorzystania jego osiągów niezbędna jest jeszcze sprawnie działająca przekładnia. Jej rolą jest skuteczne przeniesienie momentu obrotowego silnika na koła ciągnika.

Specyficzne warunki pracy ciągników rolniczych i kompaktowych oraz maszyn komunalnych sprawiają, że ich skrzynie biegów doświadczają znacznych obciążeń. Przekładnie Kubota zaprojektowano tak, żeby zapewnić największą efektywność działania w najcięższych warunkach eksploatacyjnych.

Rodzaje skrzyń biegów w ciągnikach Kubota

Przekładnie stosowane w pojazdach mechanicznych, a więc także w ciągnikach rolniczych, można sklasyfikować na kilka sposobów. Możemy podzielić je według sposobu sterowania i obsługi. W ciągnikach znajdziemy więc skrzynie sterowane ręcznie oraz przekładnie automatyczne. Z uwagi na konstrukcję skrzynie dzielimy na stopniowe oraz bezstopniowe. W urządzeniach pierwszego typu mamy do czynienia z wyraźnie zróżnicowanymi biegami, przełożeniami. Zaś w przekładniach bezstopniowych przełożenie zmieniane jest płynne w całym zakresie ich pracy.

W ciągnikach komunalnych i rolniczych Kubota montuje się kilka typów przekładni. Znajdziemy więc w nich mechaniczne skrzynie ręczne, skrzynie automatyczne, przekładnie bezstopniowe, a także przekładnie hydrostatyczne. W tym artykule opiszemy stopniowane przekładnie sterowane ręcznie oraz automatyczne skrzynie biegów. W kolejnym natomiast zaprezentujemy przekładnie bezstopniowe.

Mechaniczna skrzynia biegów Kubota

Mechaniczna skrzynia biegów to rozwiązanie stosowane w pojazdach od wielu lat. To również najczęściej spotykany typ przekładni w większości ciągników. Mają przełożenia o stałych wartościach, które są wybierane przez operatora za pośrednictwem dźwigni zmiany biegów. Przełożenia są generowane dzięki współpracy zazębionych wzajemnie kół zębatych o różnej średnicy i liczbie zębów. Liczba przełożeń najczęściej jest dobrana tak, żeby maksymalnie wykorzystać moc i moment obrotowy silnika.

Mechaniczną skrzynię biegów znajdziemy np. w ciągniku rolniczym Kubota serii M4003. Skrzynia biegów współpracuje w tym przypadku z silnikami o mocy 66 lub 74 koni mechanicznych. Mechaniczna skrzynia biegów w modelu Kubota M4003 ma standardowo 18 biegów do przodu i 18 biegów wstecznych. Opcjonalnie dostępna jest także skrzynia 36/36.

 

Rodzaje skrzyń biegów w ciagnikach
W przekładni Intelli-Shift biegi można zmieniać ręcznie przyciskami na dźwigni wyboru zakresów lub na podłokietniku. Fot. Kubota

 

Mechaniczne skrzynie biegów znajdziemy również w miniciągnikach i ciągnikach kompaktowych Kubota. Tego typu przekładnie pracują w ciągnikach serii B1 oraz niektórych wersjach ciągników serii B2 i L1.

Najważniejszą zaletą przekładni manualnej jest przede wszystkim prosta budowa. Z tego powodu po pierwsze ma niższą cenę niż skrzynia zautomatyzowana, po drugie mniejsze jest ryzyko awarii, a po trzecie niższe koszty napraw.

Podstawową wadą jest natomiast mniejszy komfort operatora, który musi kontrolować obroty silnika i dopasować do nich odpowiedni bieg. Niedoświadczony operator może także doprowadzić do „zduszenia” silnika i utraty siły napędowej.

 

Rodzaje skrzyń biegów rolniczych
W miniciągnikach Kubota serii B1 pracują mechaniczne skrzynie biegów 6/2 lub 9/3. Fot. Kubota

 

Przekładnia PowerShift w ciągniku Kubota

Przekładnia typu PowerShift to, podobnie jak w przypadku przekładni mechanicznej, skrzynia stopniowa, ale sterowana automatycznie. Jej budowa jest także odmienna. Zastosowano w niej bowiem dwa sprzęgła. Jedno z nich obsługuje biegi nieparzyste, drugie natomiast parzyste.

Tego typu przekładnia o nazwie Intelli-Shift pracuje w ciągniku Kubota serii M6001 Utility. Ma 24 biegi do przodu i 24 do tyłu. Opcjonalnie występuje też w wersji 32/32. Biegi można zmieniać ręcznie naciskając jeden z dwóch przycisków na dźwigni wyboru zakresów lub na podłokietniku. W trybie automatycznym przekładnia zmienia biegi samoczynnie dostosowując je do aktualnego obciążenia ciągnika. Przekładnie typu PowerShift znajdziemy również w ciągnikach Kubota serii M6002 oraz M7003.

Dwusprzęgłowa przekładnia PowerShift ma wiele zalet. Po pierwsze nie ma przerw w przekazywaniu momentu obrotowego, biegi można zmieniać pod obciążeniem. Po drugie nie szarpie podczas zmiany biegów. Zaś po trzecie optymalizuje zużycie paliwa. Po czwarte wreszcie zapewnia operatorowi wysoki poziom komfortu pracy, gdyż zwalnia go z konieczności zmiany biegów.

Wadą jest wyższa cena wynikająca z bardziej skomplikowanej konstrukcji. Z tego samego powodu wyższe są również koszty ewentualnych napraw.

Czytaj również: Jak dobrać opony do ciągnika rolniczego?

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 5 / 5. Liczba głosów 4

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Zobacz podobne