Kubota w akcji

Dwa tanie sposoby na dociążanie ciągnika

5
(1)

Nowoczesne ciągniki najczęściej dysponują układami napędowymi 4WD. Takie rozwiązanie zdecydowanie poprawia trakcję w terenie. Jednak praca z niektórymi maszynami wymaga zwiększenia siły uciągu. Oto tanie sposoby na dociążanie ciągnika.

Na siłę uciągu decydujący wpływ ma moc silnika ciągnika rolniczego. Jednak w niektórych sytuacjach, np. praca z ciężkimi maszynami, dużą rolę odgrywa także masa całkowita ciągnika oraz rozłożenie masy pomiędzy przednią i tylną osią traktora. Siłę uciągu można zwiększyć dodatkowo, obciążając traktor. Sposobów balastowania ciągników rolniczych jest kilka.

Jak prawidłowo dociążyć ciągnik? Obciążniki na koła i TUZ

Najprostszym rozwiązaniem jest zakup odpowiednich obciążników. Często spotykanym rozwiązaniem są obciążniki montowane na kołach jednej lub obu osi ciągnika. Najpopularniejsze i łatwe w stosowaniu są obciążniki mocowane na przednim TUZ. Montaż tego typu balastu jest szybki i prosty.

W sprzedaży jest kilka typów obciążników zawieszanych na przednim podnośniku. Znajdziemy obciążniki o stałej masie, które można optymalnie dobrać do odpowiedniego modelu ciągnika. Dostępne są także obciążniki płytowe. Ich masę można samodzielnie regulować, montując lub demontując kolejne segmenty.

Wadą tego rozwiązania jest jego koszt. Obciążniki kosztują bowiem kilka tysięcy złotych. Koszt waha się zależności od producenta oraz masy balastu.

 

Tanie sposoby dociążania ciągnika
Siłę uciągu można zwiększyć dodatkowo, obciążając traktor. Fot. Kubota

 

Sposoby na dociążanie ciągnika. Zachowaj rozsądek

Przy stosowaniu obciążników należy postępować, zachowując rozsądek. Przede wszystkim koniecznie trzeba sprawdzić określone przez producenta podstawowe parametry ciągnika. Po pierwsze dopuszczalną masę całkowitą maszyny. Po drugie dopuszczalne obciążenie przedniej i tylnej osi.

Przekroczenie maksymalnych wartości określonych parametrów może bowiem skutkować uszkodzeniem lub skróceniem żywotności tych podzespołów. Dodatkowo możemy też uszkodzić ogumienie, a nawet tarcze kół.

Czytaj również: Jak przygotować ciągnik na zimę? Pięć ważnych porad

 

Dociążanie ciągnika
Najmniejsze koszty poniesiemy, napełniając koła ciągnika wodą. Fot. Kubota

 

Najtańszy sposób obciążenia ciągnika

Najmniej kosztowną metodą dociążenia ciągnika rolniczego, a tym samym trakcji i stabilności, jest napełnienie ogumienia wodą lub innymi płynami. W ten sposób można także wyważyć ciągnik.

W tym wypadku napełniamy opony tylko jednej osi. A w efekcie przesuwamy środek ciężkości ciągnika w pożądanym kierunku.

Jak wlać wodę do kół?

Do przodu, gdy maszyna pracuje z ciężkimi maszynami zawieszonymi na tylnym podnośniku. Do tyłu, jeżeli ciągnik pracuje np. z ładowaczem czołowym.

Najmniejsze koszty poniesiemy, napełniając koła ciągnika wodą. Najczęściej ogumienie jest napełniane metodą grawitacyjną. W tym wypadku niezbędny jednak będzie specjalny adapter. Umożliwia on jednoczesne napełnianie i odpowietrzanie koła. Koszt adaptera wynosi od 140 do 180 zł.

Sposoby na dociążanie ciągnika. Ile wody do opony?

Napełniając opony wodą, należy pamiętać o spuszczeniu wody przed sezonem zimowym. Pozostawiona w ogumieniu może bowiem zamarznąć i doprowadzić do uszkodzenia opon.

Konieczności opróżniania opon unikniemy, stosując inne płyny niż woda. Najczęściej wykorzystywany jest zimowy płyn do spryskiwaczy, glikol lub roztwór wody z solą. Wszystkie z tych płynów nie zamarzają w temperaturach najczęściej odnotowywanych w naszym kraju. Z uwagi na szkodliwy wpływ na środowisko i trujące lub żrące właściwości, napełnianie opon warto w tym przypadku zlecić wyspecjalizowanym serwisom.

Przy napełnianiu opon wodą lub płynami należy pamiętać o podstawowej zasadzie. W ogumieniu powinno pozostać przynajmniej 25% powietrza. Opony podczas pracy ciągnika mogą się nagrzewać i rośnie w nich ciśnienie. Jeśli powietrza będzie mniej niż 25 proc., istnieje ryzyko uszkodzenia opony.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 5 / 5. Liczba głosów 1

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Oryginalne oleje silnikowe Kubota