Części zamienne

Jaki olej do ciągnika dobrać? 4 praktyczne porady

5
(6)

Jeśli zastanawiasz się, jaki olej do ciągnika dobrać, mamy dla ciebie kilka porad. Olej odpowiednio dopasowany do typu i charakterystyki silnika jest gwarancją jego niezawodności, trwałości i efektywności podczas pracy. Jak więc odpowiednio dobrać olej do silnika?

Olej silnikowy jest nieodłącznym elementem prawidłowego funkcjonowania silników spalinowych. Spełnia on kilka kluczowych funkcji w silniku. Jego głównym zadaniem jest smarowanie elementów, zmniejszając tym samym tarcie i wydłużając żywotność silnika. Kolejną funkcją jest odprowadzanie ciepła i ochrona przed korozją. Olej zapobiega także tworzeniu się osadów i usuwa zanieczyszczenia. Podsumowując, zapobiega nadmiernemu zużyciu silnika i jego potencjalnym awariom.

Lepkość oleju silnikowego. Co oznacza?

Jaki olej do ciągnika dobrać? Jednym z kluczowych parametrów określających charakterystykę oleju silnikowego jest lepkość. Klasyfikacja olejów silnikowych według lepkości ma fundamentalne znaczenie dla wydajności i trwałości silników. Lepkość oleju silnikowego to miara jego zdolności do płynięcia. Jest to właściwość, która wpływa na zdolność oleju do smarowania.

W skrócie: niska lepkość oznacza płynność, natomiast wysoka lepkość oznacza gęstość oleju w określonych warunkach. Odpowiedni wybór lepkości oleju jest więc konieczny, aby zapewnić optymalne smarowanie i wydajność silnika.

Czytaj także: Oryginalne części zamienne Kubota. To trzeba wiedzieć

Czytaj także: Układ hydrauliczny w ciągniku. Jak o niego dbać?

Jaki olej do ciągnika dobrać? Klasyfikacja lepkości oleju silnikowego

Do klasyfikacji olejów silnikowych według lepkości stosuje się dwa główne systemy oznaczeń: SAE (Society of Automotive Engineers) oraz ISO (International Organization for Standardization).

Najczęściej stosowaną jest skala lepkości oleju silnikowego określana normą SAE, czyli Stowarzyszenia Inżynierów Samochodowych USA. System SAE oparty jest na skali numerycznej. Oznaczenie SAE składa się z dwóch liczb oddzielonych myślnikiem, na przykład „SAE 10W-40”.

Pierwsza liczba (10W) określa lepkość oleju przy niskiej temperaturze, gdzie „W” oznacza zimową (winter). Im niższa jest ta liczba, tym lepsza zdolność oleju do płynięcia w niskich temperaturach. Druga liczba (40) reprezentuje lepkość oleju przy wysokiej temperaturze – im wyższa, tym gęstszy olej w warunkach pracy w wysokich temperaturach.

System ISO jest międzynarodowym standardem i opiera się na oznaczeniu składającym się z litery „VG” (Viscosity Grade) oraz liczby, np. „VG 68”. Ta liczba reprezentuje lepkość oleju w określonych warunkach temperaturowych. Wyższa liczba oznacza wyższą lepkość oleju.

Znaczenie klasyfikacji lepkościowej oleju. Jaki olej do ciągnika dobrać?

Prawidłowa klasyfikacja olejów silnikowych według lepkości jest niezwykle istotna dla poprawnej pracy silnika. Zbyt niska lepkość może prowadzić do niewystarczającego smarowania w warunkach wysokich temperatur. To z kolei może spowodować przyśpieszone zużycie, a nawet uszkodzenia części silnika.

Z drugiej strony, zbyt wysoka lepkość może utrudniać płynięcie oleju w niskich temperaturach, co negatywnie wpłynie na łatwość rozruchu silnika oraz spowoduje wyższe zużycie paliwa w okresie zimowym.

Obecnie stosowane wielosezonowe oleje silnikowe, np. Kubota Power 15W-40 oraz Kubota Power Plus 10W-30, zapewniają silnikom optymalne warunki pracy zarówno zimą, jak i w okresie letnim. Mają także wyjątkowo dobre właściwości przeciwzużyciowe i czyszczące, pozwalają również na uniknięcie osadzania się osadów.

Regularna wymiana oleju silnikowego

Wybór odpowiedniej lepkości oleju silnikowego ma bezpośredni wpływ na żywotność i efektywność silnika. Dlatego, jeśli zastanawiasz się jaki olej do ciągnika dobrać, warto dokładnie przestrzegać zaleceń producenta w tej kwestii. Należy przestrzegać również interwałów wymiany oleju silnikowego.

Jeśli ciągnik pracuje sporadycznie, olej warto wymieniać przynajmniej raz w roku, nawet gdy ciągnik nie przepracował wymaganej przez producenta liczby godzin.

– Należy pamiętać, że w trakcie pracy ciągnika, ale co warte podkreślenia, również jego postoju, oleje i materiały eksploatacyjne ulegają naturalnej degradacji. Aby zapewnić długowieczność ciągnika należy je regularnie wymieniać, nawet jeśli maszyna przepracowała niewielką liczbę godzin. Stosowane w olejach dodatki chemiczne oraz uszlachetniacze tracą bowiem swoje właściwości wraz z upływem czasu – radzi Dominik Ziemczonek, Regionalny Kierownik Rozwoju Serwisu Kubota.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 5 / 5. Liczba głosów 6

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Zobacz podobne

Oryginalne oleje silnikowe Kubota