Kubota w akcji

Zima, zima i co dalej… z traktorem Kubota?

Powoli zbliża się wiosna, choć zima jeszcze nie odpuszcza. Warto zatem przypomnieć użytkownikom ciągników marki Kubota, na jakie aspekty powinni zwrócić szczególną uwagę, by ich traktory funkcjonowały bez zarzutu w kolejnym sezonie wiosenno-letnim. Odpowiedni przegląd sprawi także, że będą mogli cieszyć się z dalszych bezawaryjnych lat i tego, że postawili na maszynę Kuboty.

Ciągnik, który spędził zimę pod wiatą lub w garażu, należy na wstępie dokładnie wyczyścić – najlepiej zrobić to ręcznie, zwracając uwagę, by ciśnienie było niskie, dzięki czemu woda nie dostanie się do układów elektrycznych, filtrów powietrza czy rury wydechowej. Należy również sprawdzić ciśnienie w ogumieniu i w razie potrzeby skorygować je do właściwego. Następnie podnieść ciągnik i wyciągnąć klocki spod przedniej i tylnej osi. Sprawdzić naciąg paska wentylatora. Trzeba także zwrócić baczną uwagę na poziom wszystkich olejów i płynów (olej silnikowy, olej przekładniowo-hydrauliczny, ciecz chłodząca silnika i olej w dołączonym narzędziu). O sam silnik też musimy zadbać. Zaleca się zatem, by uruchomić silnik i sprawdzić działanie wszystkich wskaźników oraz lampek kontrolnych. Jeżeli ich wskazania są prawidłowe, można wyjechać ciągnikiem na zewnątrz, zatrzymać go i pozwolić, by silnik popracował przez ok. 5 minut.

Po całkowitym rozgrzaniu silnika, należy zwolnić hamulec postojowy i poruszając się do przodu, sprawdzić regulację hamulców (w razie potrzeby będzie je trzeba wyregulować). W dalszej kolejności należy wyłączyć silnik i dokonać oględzin ciągnika, sprawdzając przy tym, czy nie ma wycieków oleju lub cieczy. Po przedmuchaniu i osuszeniu powietrzem elementów, do których niestety mogła dostać się woda, należy nasmarować punkty smarownicze, nie zapominając o miejscach szczególnie narażonych na korozję. Warto zapoznać się również ze stanem licznika i upewnić się, czy aby nie zbliża się czas na dokonanie serwisu okresowego.

Później należy usunąć ewentualne zabrudzenia filtra powietrza oraz chłodnic. Każdy rolnik doskonale przecież wie, że od czystości filtrów zależy odpowiedni dopływ powietrza do cylindrów oraz mieszanki paliwowo-powietrznej. Nie trzeba również nikomu tłumaczyć, że to właśnie przez zanieczyszczone filtry znacznie wzrasta zużycie paliwa. Wyczyszczenie filtrów nie powinno jednak sprawiać trudności, ponieważ w ciągnikach Kubota elementy serwisowe zostały usytuowane w bardzo dogodnych miejscach.

Należy także pamiętać o stanie naładowania akumulatora, a jeśli jest potrzeba, to naładować go w celu uniknięcia zasiarczenia i w rezultacie zniszczenia. Stopień naładowania można określić za pomocą specjalnego woltomierza. Napięcie powinno być mierzone na poszczególnych ogniwach; dodatkowo warto zbadać aerometrem gęstość elektrolitu. Przypominamy, że poziom elektrolitu uzupełnia się wyłącznie wodą destylowaną, dolewając ją do poszczególnych ogniw, osobno w każdej celi. Poziom roztworu w elektrolicie należy sprawdzać co 125 motogodzin lub co 2 tygodnie latem, a zimą co miesiąc. Po zimie szczególnie ważne jest też sprawdzenie stanu przewodów wychodzących z akumulatora do rozrusznika oraz łączenia przewodu masowego połączonego z silnikiem. W miejscach łączeń miedziane zaciski często ulegają bowiem utlenieniu. Powstaje wtedy zielonkawy nalot, co jest niepożądanym zjawiskiem, gdyż pomiędzy przewodem a klemą lub zaciskiem powstaje warstwa izolacyjna, która ogranicza przewodzenie prądu. Przewody i klemy należy więc oczyścić oraz zabezpieczyć, np. wazeliną techniczną. Objawami słabszego przepływu prądu do rozrusznika mogą być przygasające lampki na kokpicie zaobserwowane podczas rozruchu.

Dodatkowo jeśli zimą ciągnik stał długo nieużywany, trzeba od czasu do czasu go uruchomić i rozgrzać, co pozwoli na przesmarowanie układów, pozbycie się zbędnej wilgoci oraz doładowanie akumulatora. Ma to nie lada znaczenie, gdy ciągnik jest wyposażony w klimatyzację.

Na okres zimowy każdy rolnik zadbał z pewnością o to, by zbiornik paliwa był wypełniony paliwem tzw. arktycznym. Zatem powrót ciągnika do prac polowych wiąże się z wymianą paliwa na letnie. Może się przecież zdarzyć, że silnik ciągnika pozostawionego przed zimą z małą ilością paliwa po odpaleniu na wiosnę po chwili pracy zgaśnie lub praca silnika będzie nierówna. To typowy objaw zapchania filtrów czy zapowietrzenia się układu zasilania. Aby zapobiec takim sytuacjom, warto zadbać odpowiednio wcześniej o filtry paliwa. Również zbiornik paliwa lepiej napełnić pod sam korek, aby nie dochodziło w nim do kondensacji pary wodnej. Układ zasilania potrafi być niestety bardzo chimeryczny. Przed przystąpieniem do wykonywania jakichkolwiek czynności obsługowych z tym układem najlepiej zapoznać się z instrukcją obsługi silnika, zawierającą dokładny opis sposobu wykonywania poszczególnych czynności, lub zlecić je najbliższemu serwisowi. Nierozważne regulacje, a nawet czynności obsługowe, mogą tylko niekorzystnie wpłynąć na pracę ciągnika w najbliższej przyszłości.

5 podstawowych zasad, o których warto pamiętać:

Nigdy nie czyść ciągnika przy włączonym silniku!

Z uwagi na niebezpieczeństwo zatrucia gazami spalinowymi nigdy nie uruchamiaj silnika w zamkniętych pomieszczeniach, bez właściwej wentylacji!

Przed myciem ciągnika wyłączaj silnik i odczekaj, aż się ochłodzi!

Przykrywaj ciągnik plandeką dopiero po ostygnięciu silnika i tłumika!

Odstawiając ciągnik na dłuższy czas, zawsze wyciągaj kluczyk ze stacyjki, aby uniemożliwić osobom nieupoważnionym uruchomienie ciągnika.

Tekst archiwalny. Pochodzi z nr 1 (9) 2016 magazynu “Made in Kubota”.