Aktualności

Program „Mój prąd”. Ruszyła piąta odsłona programu

5
(1)

Program „Mój Prąd” został uruchomiony tydzień temu. To piąta odsłona programu promocji fotowoltaiki. Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej poinformował, iż w pierwszej części programu priorytetowego „Mój Prąd” na lata 2021-2023 całkowity budżet określono na 955 mln zł. Nabór potrwa do 22 grudnia. Kot może starać się o pieniądze?

Jak poinformował NFOŚiGW od soboty, 22 kwietnia, kiedy program wystartował, złożono ponad 4,4 tys. wniosków. Zaś kwota wniosków przekroczyła 35 mln zł.

– Widać, że zainteresowanie jest duże. Pokazuje, że Polacy chcą nadal korzystać ze wsparcia na instalacje PV – powiedział wiceprezes NFOŚiGW Paweł Mirowski.

Program „Mój prąd”. Na co można dostać pieniądze?

Po pierwsze, można składać wnioski o dotacje na panele fotowoltaicznych i pompy ciepła. Pompy to najpopularniejszy elementem programu, na który składane są wnioski.

Według danych Funduszu przez tydzień złożono ponad 288 wniosków dotyczących pomp ciepła. Zaś suma tych wniosków to ponad 4,2 mln zł.

Ponadto program „Mój prąd” umożliwia złożenie wniosków o dotację na magazyny energii, systemy zarządzania energią, oraz magazyny ciepła.

Według NFOŚiGW najmniejszym zainteresowaniem cieszą się kolektory słoneczne do podgrzewania wody użytkowej. Do tej pory złożono 13 wniosków na prawie 42 tys. zł.

Czytaj również: Dopłaty bezpośrednie w 2023 roku. 329 tys. rolników złożyło wnioski

Kto może ubiegać się o finansowanie?

Mogą to być osoby, które już zainwestowały w panele fotowoltaiczne i nie starały się wcześniej o dofinansowanie. Co ważne, koszty kwalifikowane w programie są liczone od 1 lutego 2020 roku.

Ponadto program „Mój prąd” skierowany jest też do osób, które już otrzymały dotację do paneli PV w poprzednich edycjach programu. Jest jednak warunek.

„Jeśli otrzymaliśmy dotację do paneli w poprzednich edycjach programu, to nie zamyka to możliwości skorzystania ze wsparcia w „Moim Prądzie” 5.0. Warunkiem jest jednak wybranie dodatkowych komponentów, jak np. pomp ciepła, magazynów energii lub ciepła czy kolektorów słonecznych. Trzeba też być obecnym bądź przejść na nowy system rozliczania prosumentów net-billing” – powiedział Mirowski.

Jak działa program?

Po pierwsze osoby ubiegające się o dotacje w ramach programu „Mój prąd” muszą najpierw przeprowadzić inwestycję. Czyli przede wszystkim za nią zapłacić i mieć podłączoną instalację PV do sieci elektroenergetycznej. Dopiero wówczas można złożyć wniosek o wsparcie finansowe.

Fundusz zaś refinansuje poniesione wcześniej koszty. Inwestycja fotowoltaiczna, którą chcemy refinansować, musi być zrealizowana i przyłączona do sieci. Operator Systemu Dystrybucyjnego musi wydać zaświadczenie, w którym potwierdzi moc oraz datę przyłączenia instalacji.

Ponadto trzeba też dołączyć fakturę lub paragon imienny oraz potwierdzenie płatności. I tu ważne, aby piamiętać, iż faktura nie jest dokumentem potwierdzającym dokonanie płatności.

Wymienione dokumenty należy dołączyć wypełniając wniosek o dotację na instalację w ramach programu „Mój prąd”.

Źródło: portalsamorzadowy.pl

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 5 / 5. Liczba głosów 1

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Zobacz podobne

Oryginalne oleje silnikowe Kubota