Kubota w akcji

Oleje silnikowe Kubota. 5 rzeczy, które trzeba wiedzieć

0
(0)

Dobry olej silnikowy to podstawa sprawności i długowieczności silnika spalinowego. W trosce o trwałość swoich silników Kubota opracowała wysokiej jakości oleje silnikowe.

Olej silnikowy zapewnia sprawną pracę najważniejszych podzespołów silnika. Po pierwsze smaruje jego elementy. Po drugie chłodzi ich rozgrzane powierzchnie. Zaś po trzecie uszczelnia ruchome części silnika, a po czwarte chroni przed korozją, zapobiega tworzeniu się osadów i usuwa zanieczyszczenia. Podsumowując, zapobiega zużyciu silnika i potencjalnym awariom. Jest kluczowy dla trwałości całego silnika.

Klasyfikacja oleju silnikowego

Oleje silnikowe klasyfikowane są według dwóch podstawowych standardów – amerykańskiego i europejskiego. Amerykańska klasyfikacja API dzieli oleje na przeznaczone do silników benzynowych lub wysokoprężnych. Pierwsze są oznaczane literą S, drugie natomiast literą C.

W przypadku obu rodzajów olejów po pierwszej literze występują także kolejne. Zasada jest dość prosta. Na przykład oleje dla silników wysokoprężnych mogą nosić oznaczenia CH, CI, CJ lub CK. Im litera znajduje się wyżej w alfabecie, tym norma jest nowsza i wyższa.

W europejskiej klasyfikacji ACEA oleje są oznaczone również literami. Przeznaczone do silników wysokoprężnych samochodów ciężarowych oraz ciągników rolniczych mają na opakowaniach umieszczoną literę E. Literze E towarzyszy również cyfra. Np. E7 – to najwyższej klasy olej do silników be z filtra DPF. E9 to natomiast najwyższej jakości olej do silników z filtrami DPF i innymi układami oczyszczania spalin.

Czytaj również: Obsługa codzienna ciągnika Kubota. Kilka ważnych porad

Klasa lepkości oleju silnikowego

Najczęściej stosowaną jest skala lepkości oleju silnikowego określana normą SAE, czyli Stowarzyszenia Inżynierów Samochodowych USA. Według normy SAE oleje dzielą się na zimowe: 0W, 5W, 10W, 15W oraz letnie: 20, 30, 40, 50.

Cechą nowoczesnych olejów jest wysoki wskaźnik lepkości. Dzięki temu można było opracować np. oleje o lepkości 10W-40, które idealnie sprawdzają się, zarówno zimą jak i latem, w warunkach europejskich.

Jak dobrać olej silnikowy do ciągnika?

Czym kierować się przy doborze oleju silnikowego do ciągnika rolniczego? Przede wszystkim zaleceniami producenta silnika. Dokładne parametry i klasę lepkości oleju silnikowego można znaleźć w instrukcji obsługi ciągnika rolniczego.

Producent silnika swoje rekomendacje oparł na długotrwałych badaniach i testach. Nierespektowanie zaleceń producenta może skrócić żywotność silnika, a nawet doprowadzić do jego poważnego uszkodzenia i kosztownej naprawy.

Czytaj również: Jak przygotować ciągnik na zimę? Pięć ważnych porad

Olej silnikowy Kubota Power Plus 10W-30

Pełna nazwa tego oleju to Kubota Engine Oil Power Plus 10W-30. To wysokowydajny olej przeznaczony do turbodoładowanych i wolnossących silników Diesla wyposażonych w filtr DPF oraz układy EGR i SCR. Olej ma więc niską zawartość siarki, popiołów siarczanowych i fosforu Powstał z myślą o silnikach Diesla, które spełniają normę Stage V oraz amerykańską US EPA Tier 4 final.

Olej Kubota Power Plus 10W-30 ma wyjątkowo dobre właściwości przeciwzużyciowe i czyszczące. Oleje Kubota mają także szeroki zakres temperatur, w których zachowują swoje właściwości. Bardzo wysoka odporność na utlenianie pomaga uniknąć tworzenia się osadów. W sprzedaży jest olej w opakowaniach o pojemności 1l, 5l oraz 20l.

Olej Kubota Power Plus 10W-30 jest zgodny m.in. z homologacjami Caterpillar oraz FPT-Iveco. Jest także kompatybilny z silnikami Mercedes-Benz, MAN, Cummins, Deutz, Volvo i Renault.

Olej silnikowy Kubota Engine Oil 15W-40

W tym przypadku pełna jego nazwa brzmi Kubota Engine Oil Power 15W-40. To wysokiej jakości olej odpowiedni do wolnossących i turbodoładowanych silników wysokoprężnych bez filtra DPF. Jest dedykowany silnikom, które spełniają normę emisji spalin Stage IIIa lub US EPA Tier 3.

Olej zapewnia skuteczną ochronę przed zużyciem ruchomych części silnika. Zachowuje także stabilny poziom lepkości podczas eksploatacji, a tym samym zapewnia skuteczne smarowanie silnika w każdych warunkach.

Olej Kubota Engine Oil 15W-40 jest również kompatybilny z silnikami Mercedes-Benz, MAN oraz Deutz. Można go także stosować w wolnossących silnikach benzynowych małej pojemności i mocy.

Jak często wymieniać olej w ciągniku rolniczym?

W tym wypadku podobnie jak w przypadku doboru oleju, również należy przestrzegać rekomendacji producenta ciągnika. Firma Kubota przewiduje wymianę oleju co 500 motogodzin pracy ciągników z gamy rolniczej.

Jeśli jednak ciągnik pracuje sporadycznie zaleca się skrócenie interwału pomiędzy wymianami oleju. Krótkotrwała praca i częste uruchamianie silnika są bowiem dla oleju największym obciążeniem. Podobnie destrukcyjnie wpływa na olej silnikowy długi postój maszyny. W takich przypadku zaleca się wymianę oleju przynajmniej raz w roku. Oczywiście przy każdej wymianie oleju bezwzględnie należy wymienić także jego filtr.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Zobacz podobne