Przegląd maszyn

Kubota M7001 – nowoczesny ciągnik do ciężkiej pracy

Kubota to japoński producent ciągników rolniczych, który jest obecny na polskim rynku od 2004 roku. Japońska marka bardzo szybko zdobyła stałe miejsce w czołówce najpopularniejszych producenów ciągników rolniczych na polskim rynku. Maszyny Kuboty są cenione przez użytkowników przede wszystkim za ich zwrotność i japońską niezawodność. Wprowadzając na rynek nową serię ciągników rolniczych – M7001, Kubota wchodzi w segemnt maszyn dużej mocy. Na temat nowej serii M7001 rozmawiamy z przedstawicielem firmy Kubota – Grzegorzem Czerwiakiem.

Dlaczego Kubota zdecydowała się na poszerzenie gamy produktów o nową serię ciągników przeznaczonych do uprawy?

Ta decyzja to część strategii Kuboty, która zamierza rozszerzyć swoją obecność na wszystkich segmentach, czyli oferować pełną gamę produktów – od ciągnika, po każde narzędzie które klient sobie zażyczy. Plan jest więc taki, że w przyszłości przychodząc do dealera Kubota, będzie można kupić ciągniki w każdym segmencie mocy, wraz z wszystkimi potrzebnymi maszynami towarzyszącymi. Oznacza to, że w najbliższej przyszłości możemy spodziewać się kolejnych premier ciągników o jeszcze większej mocy, ale nie tylko…
Kubota realizuje ten plan nie tylko przez stworzenie nowej serii traktorów uprawowych, ale również między innymi przez przejęcie w 2012 roku firmy Kverneland w Europie, czy w 2016 roku firmy Great Plains w USA.

Czy udało się przenieść najlepsze cechy mniejszych maszyn z logo Kubota do większej serii – M7001?

Oczywiście, silniki w dalszym ciągu są produkowane w Japonii, dalej jest to ta sama japońska dokładność, technologia oraz kontrola jakości. Europejska fabryka znajduje się pod ścisłym nadzorem i kontrolą japońskich inżynierów, dlatego zachowane są standardy japońskiego produktu z którego znana jest Kubota.
Ponadto, mimo że nowa Kubota M7 miała być ciężkim „wołem pociągowym” współpracującym z największymi narzędziami przewidzianymi do tego zakresu mocy, udało się osiągnąć zwrotność przewyższającą tę znaną z konkurencyjnych konstrukcji czterocylindrowych.

W jakich wersjach mocy i wyposażenia są dostępne nowe Kuboty M7001?

Kubota M7001 dostępna jest w trzech wersjach mocy – 130, 150 i 170 konnych. Dwie pierwsze wersje posiadają 20 dodatkowych koni dostępnych dzięki funkcji Power Boost, wersja 170 konna natomiast posiada 5 koni Power Boost. Każda z wersji mocy jest dostępna w trzech wersjach wyposażenia – Standard, Premium oraz Premium KVT. Standard to modele przewidziane dla klientów, którzy cenią sobie proste rozwiązania techniczne oraz mechaniczne – ta wersja jest wyposażona np. w mechaniczne rozdzielacze hydrauliczne, nie znajdzie się w niej również terminal który jest na standardowym wyposażeniu wyższych wersji. Od strony elektroniki, model Standard jest więc prosty i w dalszym ciągu mechaniczny, mimo że oferuje silnik oraz przekładnię które zastosowane są również w modelach Premium.

Modele Premium są już wyposażone w terminal do sterowania ciągnikiem, elektrohydrauliczne rozdzielacze, zamknięty układ hydrauliczny oraz znacznie wyższy poziom komfortu i wyposażenia. Natomiast model Premium KVT jest dodatkowo wyposażony w bezstopniową przekładnię.

Klient decydując się na nową Kubotę, może więc wybrać moc, opcje wyposażenia, oraz dowolnie dostosować wyposażenie pod swoje potrzeby.

Jakie wyposażenie znajdzie się w wersji Standard? Jakie w wersji Premium i Premium KVT?

Podstawowe wyposażenie wersji Standard to wspomniane już rozdzielacze mechaniczne sterowane dźwigniami w kabinie, brak terminala do ustawiania parametrów pracy ciągnika – w tym modelu odbywa się to pokrętłami i przełącznikami na podłokietniku i panelu bocznym. Do tego otwarty układ hydrauliczny i pompa o stałym wydatku 80 litrów na minutę. Dżojstik wielofunkcyjny do sterowania przekładnią czy podnośnikiem znajduje się na wyposażeniu nawet modeli Standard, mają one prosty podłokietnik zintegrowany z panelem bocznym, z którego poziomu można sterować funkcjami ciągnika – większością, ponieważ hydraulika sterowana jest mechanicznie. W modelu Premium sterowanie hydrauliką odbywa się już w sposób elektroniczny – z pozycji siedmio- lub dwunastocalowego terminala. W modelach Premium to na tych terminalach dokonuje się zmiany ustawień silnika, przekładni, układu hydraulicznego, podnośnika, wałka odbioru mocy, menadżera pracy na uwrociach itd. Ponadto modele Premium i Premium KVT w standardzie są wyposażone w zamknięty układ hydrauliczny, a terminal ciągnika umożliwia zarządzanie urządzeniami wykorzysującymi złącze ISO-BUS. Jest to unikatowa funkcja nowej Kuboty M7001, co oznacza, że nie ma potrzeby instalowania dodatkowych sterowników i innych urządzeń dla każdej maszyny pomocniczej wyposażonej w to złącze.

Dlaczego warto zainwestować w model Premium lub Premium KVT?

Modele Premium i Premium KVT są ciągnikami przeznaczonymi dla tych, którzy umieją liczyć koszty. Inwestycja w nowe technologie i nowe rozwiązania przekłada się na obniżenie kosztów pracy, oraz zwiększenie komfortu pracy – to z kolei w prostej linii wpływa na to, że operator ciągnika może pracować dłużej. Operator jest bardziej wypoczęty, nie musi wykonywać wielu funkcji, które wykonuje za niego ciągnik. Weźmy przykład uwrocia, w Kubocie M7001 uwrocie wykonuje się wciskając jeden przycisk, ciągnik resztę pracy wykonuje samodzielnie. Do tego rolnictwo precyzyjne – kontrola sekcji, zmienne dawki wysiewu, automatyczne prowadzenie ciągnika – wszystko to przekłada się na zmniejszenie kosztów prowadzenia gospodarstwa.

Gdyby miał Pan wskazać 2 cechy, które wyróżniają Kubotę M7001 na tle konkurencji, to co by to było?

Przede wszystkim wydajny i oszczędny silnik o świetnej charakterystyce pracy, który zaskakuje użytkowników tych ciągników. Wszyscy, którzy poszukują ciągnika w tym zakresie mocy, przychodzą do nas po testach ciągników sześciocylindrowych. Po jeździe próbnej Kubotą serii M 7001, widząc jak silnik Kuboty zachowuje się w ciężkiej pracy, z dużymi narzędziami przewidzianymi do tego zakresu mocy, okazuje się, że klienci są zaskoczeni możliwościami jakie daje dostępność wysokiego momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów silnika, inteligentnym zarządzaniem mocą i oszczędnością w zużyciu paliwa. Taka charakterystyka wynika z dużej pojemności – aż 6,1. W dzisiejszych czasach łatwiej jest produkować silniki o małych pojemnościach, gdyż przy mniejszej pojemności łatwiej jest spełnić normy emisji spalin. Kubota natomiast jako światowy lider produkcji jednostek napędowych dzięki posiadanej technologii i doświadczeniu, może sobie pozwolić na duże jednostki napędowe spełniające najbardziej rygorystyczne normy emisji.

Drugą rzeczą wyróżniającą nowy model marki Kubota są zaawansowane rozwiązania technologiczne, jak chociażby obsługa ciągnika terminalem – pozwala on nie tylko na sterowanie funkcjami ciągnika, kamer, czy narzędzia, ale również ułatwia pracę przez ich automatyzację. Ponadto możliwe jest zbieranie informacji o tym jaka praca jest wykonywana, możemy odtwarzać pewne cykle w kolejnym sezonie, używać danych zebranych przez ciągnik do zarządzania gospodarstwem. Funkcja Auto Steer dostępna z poziomu 12 calowego terminalu po zaprogramowaniu barier pola pozwala na bardzo precyzyjną pracę nawet w nocy, przy bardzo ograniczonej widoczności. Ciągnik sam zaczyna pracę, np. siewnika w wyznaczonym miejscu, oraz wyłącza go w tym momencie, w którym powinien to zrobić. Dzięki temu pracę można kontynuować w nocy, kończąc pracę wtedy, kiedy rzeczywiście dobiegnie ona końca, a nie wtedy, kiedy pozwolą na to warunki.

Tekst archiwalny. Pochodzi z nr 3/4 (11,12) 2016 magazynu „Made in Kubota”.