Kubota w akcji

Jak dbać o akumulator w ciągniku rolniczym zimą?

5
(4)

Problemy z akumulatorem najczęściej pojawiają się w okresie zimowym, w niskich temperaturach. Większości z nich można jednak uniknąć dbając właściwie o stan akumulatora w ciągniku. Jak więc dbać o akumulator w ciągniku rolniczym zimą?

Najtrudniejszym okresem dla akumulatora w ciągniku rolniczym jest zima. Często wystarczy spadek temperatury poniżej zera, aby unieruchomić ciągnik. Najczęstszą przyczyną jest akumulator. Czy można tego uniknąć? Tak wystarczy jedynie właściwie dbać o akumulator. Odpowiednio traktowana bateria może bezawaryjnie służyć przez wiele lat.

Jak sprawdzić stan akumulatora?

Najlepszym sposobem skutecznego sprawdzenia stanu akumulatora jest wizyta w autoryzowanym serwisie, który dysponuje odpowiednimi testerami. Ważne jest także, że wykwalifikowani serwisanci mają wiedzę, jak posługiwać się tymi urządzeniami. Osoba bez odpowiednich kwalifikacji może przeprowadzać badanie w nieodpowiednich warunkach lub błędnie zinterpretować odczyt.

Dzięki specjalistycznym testerom serwisanci mogą poziom napięcia akumulatora bez obciążenia, podczas rozruchu, a także napięcie prądu ładowania. Prawidłowe napięcie przy wyłączony silniku powinno wynosić 12,6 V. Napięcie ładowania powinno sięgać od 13,8 do 14,8 V. Testery mierzą również poziom naładowania akumulatora, wartość prądu rozruchowego, a także rezystancję wewnętrzną baterii.

– Dysponujemy pełnym zakresem urządzeń do sprawdzenia stanu akumulatora, między innymi także gęstości elektrolitu. W naszym serwisie przeprowadzamy także diagnostykę pozostałych elementów instalacji elektrycznej ciągnika – wyjaśnia Piotr Makowski, szef serwisu ALDO w Ełku. 

Jak dbać o akumulator w ciągniku rolniczym?

Jeśli po sprawdzeniu okaże się, że akumulator jest w dobrej kondycji, wystarczy tylko o niego właściwie zadbać. 

Przede wszystkim należy dokładnie wyczyścić, najlepiej specjalną szczotką, bieguny i zaciski. Brudne lub skorodowane klemy są główną przyczyną problemów podczas eksploatacji. Pokryte śniedzią utrudniają bowiem przepływ prądu. Po wyczyszczeniu i biegunów i zacisków warto zabezpieczyć je przed utlenianiem. Wystarczy je dokładnie pokryć warstwą wazeliny technicznej.

Klemy nie mogą być także luźne. Wówczas akumulator źle magazynuje, a także oddaje prąd. Prowadzi to najczęściej do problemów z rozruchem ciągnika. Luźne klemy utrudniają właściwy przepływ prądu, a tym samym nie pozwalają również na prawidłowe ładowanie akumulatora podczas pracy ciągnika.

Jeżeli w ciągniku jest zamontowany akumulator obsługowy, kontrolujemy poziom elektrolitu. Jego poziom powinien sięgać 5-10 mm powyżej górnej krawędzi płyt. Jeśli elektrolitu jest zbyt mało, jego poziom uzupełniamy wodą destylowaną.

Samodzielnie możemy także zadbać o czystość obudowy akumulatora. Powierzchnia wieczka baterii powinna być czysta. Gromadząca się na niej woda, wilgoć i różnego typu zabrudzenia mogą powodować zwarcia, a tym samowyładowanie lub uszkodzenie akumulatora.

Akumulator nie powinien być także przeciążany, a zatem w czasie uruchamiania silnika powinno się wyłączać wszelkie zbędne urządzenia elektryczne. Należy również zachować przerwy pomiędzy ewentualnymi kolejnymi próbami uruchomienia silnika. Podczas rozruchu akumulator ma bardzo duży pobór prądu. Warto zrobić więc kilkuminutową przerwę, żeby pozwolić mu się zregenerować.

Akumulator w ciągniku rolniczym. Jaki wybrać?

Jeśli testy wykażą zbyt duży poziom degradacji baterii, należy wymienić ją na nową. 

Kupując nowy akumulator należy przede wszystkim stosować się do zaleceń producenta ciągnika. Najważniejszą wartością, której nie możemy pominąć jest napięcie akumulatora. W przypadku pozostałych parametrów można postępować bardziej elastycznie.

  • napięcie – Nowy akumulator musi zawsze mieć takie samo napięcie, jak instalacja elektryczna w ciągniku. W zdecydowanej większości modeli jest to 12V.
  • pojemność – Jest to zdolność akumulatora do przechowywania ładunku elektrycznego wyrażana w amperogodzinach. Przykładowo, bateria o pojemności 120 Ah jest zdolna do dostarczania prądu o natężeniu 1A przez 120 godzin. Nowa bateria może mieć pojemności do 10% wyższą niż przewiduje producent ciągnika. Tej wartości nie należy przekraczać, gdyż akumulator o zbyt dużej pojemności nie będzie właściwie doładowany.
  • prąd rozruchowy – Parametr bardzo istotny w przypadku ciągników rolniczych z silnikami wysokoprężnymi o dużej pojemności. Im większa wartość prądu rozruchowego (podawana w amperach), tym akumulator silniejszy. Jest szczególnie istotne w warunkach zimowego rozruchu zimnego silnika.
  • rodzaj akumulatora – Jeśli ciągnik był fabrycznie wyposażony w akumulator AGM, należy bezwzględnie wybrać baterię wykonaną w tej technologii. Akumulatory AGM (Absorbent Glass Mat) są droższe, ale bardziej wytrzymałe oraz odporne na wielokrotne rozładowania i ładowania. Dlatego też stosuje się je między innymi w pojazdach z technologią start/stop.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 5 / 5. Liczba głosów 4

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Zobacz podobne

Oryginalne oleje silnikowe Kubota