Kubota For Earth, For LifeKubota (Deutschland) GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce

Wszystkie maszyny komunalne i ciągniki rolnicze budowane są od początku do końca przez jednego producenta – koncern Kubota Corporation. Nie ma więc mowy o składaniu produktu z dostarczanych przez poddostawców głównych komponentów, takich jak silnik, skrzynia biegów, przedni most. Wszystkie najważniejsze podzespoły projektowane są przez japońskich inżynierów tak, aby uzyskać najwyższą trwałość i niezawodność, ale także doskonałą współpracę ze wszystkimi innymi mechanizmami maszyny.

Silniki
Koncern Kubota jest światowym liderem w wytwarzaniu wysokoprężnych jednostek napędowych. Są one stosowane w instalacjach przemysłowych oraz maszynach budowlanych i transportowych wielu różnych producentów. Do tej pory wyprodukowano ich ponad 25 milionów sztuk. Jednak w przypadku ciągników rolniczych, silniki Kubota są montowane wyłącznie w produktach marki Kubota i tylko ich nabywcy mogą cieszyć się z legendarnej niezawodności i oszczędności tych jednostek napędowych.

Oto niektóre z ich charakterystycznych cech:

  • wyjątkowo dokładna obróbka – elementy silników Kubota obrabiane są według metody Plateau, co gwarantuje najwyższy poziom wykończenia.
  • warstwa dwusiarczku molibdenu na powierzchni tłoków zabezpiecza te najciężej pracujące elementy zmniejszając tarcie i zwiększając żywotność silnika
  • panewki wału korbowego z mikrożłobieniami – nie wszystkie elementy silnika powinny być gładkie jak lustro. Mikrożłobienia wzdłuż panewek pozwalają na wytworzenie wyjątkowo grubego filmu olejowego i doskonałe smarowanie tego kluczowego elementu silnika
  • dwuczęściowy blok silnika w modelach M6040 i M7040 – gwarantuje doskonałą współosiowość montażu wału korbowego z panewkami, co wydatnie przedłuża żywotność silnika. Dodatkowo, cała spodnia część bloku odbiera naprężenia i drgania wału korbowego, minimalizując je i rozprowadzając po dużej powierzchni.
  • dwa wałki wyrównoważające w każdej jednostce napędowej – japońscy inżynierowie dołożyli wszelkich starań, aby zagwarantować najwyższą kulturę pracy silników Kubota. Dlatego właśnie użytkownicy naszych maszyn twierdzą, że silniki o tak wysokiej kulturze pracy ciężko znaleźć nawet wśród samochodowych jednostek napędowych.
  • żebrowany blok silnika – w ten sposób japońscy inżynierowie uzyskali dużą wytrzymałość obudowy silnika, która stanowi przecież ramę nośną całej maszyny. Dlatego nasze ciągniki nie potrzebują pełnej ramy, aby bezawaryjnie pracować z ładowaczami czołowymi
  • dopracowane systemy podawania paliwa i powietrza:


We wszystkich modelach odpowiednio wyprofilowane kanały dolotowe sprawiają, ze powietrze wpada do cylindrów pod odpowiednim kątem, tworząc wir ułatwiający doskonałe mieszanie paliwa z powietrzem.

W modelach M6040 i M7040 mechaniczne wtryskiwacze podają paliwo w dwóch dawkach. Porcja wstępna obniża temperaturę spalania i optymalizuje wykorzystanie zasadniczej dawki paliwa. Fakt, że olej napędowy dostaje się do cylindra poprzez sześć otworów pylących dodatkowo wpływa na powstanie doskonale połączonej mieszanki paliwowo-powietrznej.

W modelach M8560, M9960, M110GX i M135GX nowoczesny układ Common Rail zaopatrzony w system zarządzania mocą Work Cruise pozwala operatorowi zdecydować, jak ciągnik ma się zachowywać. Czy woli pracować ciągnikiem reagującym na zmiany obciążenia w sposób tradycyjny, czyli „schodzeniem z obrotów”, czy też chce, aby komputer utrzymywał stałe obroty niezależnie od obciążenia, odpowiednio dozując paliwo.

Skrzynie biegów
Modele M6040 i M7040 wyposażone są w trwałe, mechaniczne skrzynie biegów o pięciu przełożeniach głównych i trzech stopniach reduktora. Z kolei w modelach M8560 i M9960 6-cio biegową skrzynię mechaniczną wzbogacono o jednostopniowy wzmacniacz momentu obrotowego na każdym biegu.
Skrzynia biegów zastosowana w modelach M110GX i M135GX pozwala na przełączanie aż 8 biegów pod obciążeniem w trzech grupach: szybkich, średnich i wolnych bez użycia pedału sprzęgła. Co ciekawe, wszystkie przełożenia w tej skrzyni są cały czas zazębione, a za wybór odpowiedniego biegu, dokonywany pod obciążeniem, odpowiadają specjalne zaprojektowane zestawy sprzęgieł. Takie rozwiązania przekładni znacznie wydłuża jej żywotność, bowiem wyeliminowanie zazębiania się trybów wyraźnie ogranicza ich zużycie.

Przednie mosty
Ciągniki Kubota, niezależnie od mocy i wielkości, słyną z niezrównanej zwrotności. Zaletę tę osiągnięto za sprawą unikalnej konstrukcji przedniego mostu – wspólnej dla największych i najmniejszych modeli. Napęd na przednie koła przekazywany jest za pomocą przekładni stożkowej zatopionej w kąpieli olejowej, a nie poprzez delikatne i wymagające stałej pielęgnacji „krzyżaki”. Takie rozwiązanie umożliwia przeniesienie całej mocy na koła przednie także podczas ich mocnego skrętu, a nawet w przypadku obciążenia przodu ciągnika ładowaczem czołowym.

W modelach M6040, M7040, M8560 i M9960 przedni most zaopatrzono dodatkowo w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Dzięki temu, od momentu załączenia przedniego napędu wykorzystujemy uciąg obu kół przednich w takim samym stopniu, gdyż mechanizm różnicowy jest cały czas zblokowany. Jednak w momencie skrętu blokada zostaje rozłączona pozwalając na swobodne wykonanie nawrotu. Proces ten następuje całkowicie automatycznie, w sposób mechaniczny bez udziału operatora i jakiejkolwiek elektroniki. Dzięki niemu operator zyskuje zwiększoną przyczepność, lepsze wykorzystanie mocy i oszczędność paliwa związaną ze zmniejszonym poślizgiem.
W modelach M7040N, M110GX oraz M135GX przedni most otrzymał funkcję zacieśniania skrętu Bi-Speed Turn. Przy pełnym skręcie sprzęgło załączające przedni napęd przekazuje napęd przez dodatkową parę kół zębatych co powoduje przyśpieszenie przednich kół o 60%. W efekcie promień skrętu zdecydowanie się zmniejsza pozwalając na pracę przejazd koło przejazdu oraz skrócenie uwroci.

Rewers bezsprzęgłowy
Każdy model ciągnika rolniczego o mocy 66-140 KM wyposażony jest standardowo w rewers bezsprzęgłowy, który wyraźnie poprawia wydajność pracy oraz zwiększa komfort operatora.
W modelach od 66 do 101 KM zmiana kierunku jazdy jest sterowana całkowicie mechanicznie poprzez dźwignię połączoną linką stalową z odpowiednim zaworem hydraulicznym. Brak jakichkolwiek elementów elektroniczynych w tym rozwiązaniu powoduje, że ciągniki te mogą pracować nawet w najtrudniejszych warunkach, np. przy dużym stężeniu azotu. Z kolei w modelach M110GX i M135GX dla większej wygody operatora zastosowano rewers elektro-hydrauliczny.

Komfortowa kabina
Obecnie każdy model traktora Kubota wyposażony jest w nowoczesną kabinę oferującą:

  • doskonałą widoczność ładowacza czołowego dzięki zaokrąglonej górnej krawędzi przedniej szyby zachodzącej na dach
  • świetną widoczność we wszystkich kierunkach dzięki szybom o dużej powierzchni
  • wydajny system wentylacji, w którym wyprofilowane szyby kabiny poprawiają cyrkulację powietrza wewnątrz niej. Miejsce pracy operatora można schłodzić lub ogrzać bez konieczności kierowania strumienia powietrza